Tags: Kommunikation
Værdiskabelse. Det er et vigtigt begreb for virksomheder. En virksomheds mål er, at skabe værdi for kunden og gerne mere værdi end de konkurrerende virksomheder. Jeg husker tydeligt dengang jeg sad i kassen i Føtex. Når jeg oplevede problemer i starten om det enten tilbageføring af penge til kunden, ændre prisen på en vare eller noget helt tredje, kunne det ikke gå hurtigt nok, at bede kunden om at gå op i kundeservice – så kunne de ordne det deroppe. Dette gjorde jeg lige indtil den dag, hvor en kunde fortalte mig, at jeg ikke skulle vælge den løsning, som var lettest for mig – men vælge den, der er nemmest for kunden. Det havde han jo fuldstændig ret i og det tror jeg desværre, at nogle virksomheder glemmer.
Værdiskabelse for din kunde er den vigtigste kunst – for en virksomhed.
Et konkret eksempel, er den danske side Financer.com, som sammenligner alverdens produkter indenfor bank og finans. De har rigtig mange konkurrenter og må altså forbedre sig i forhold til deres konkurrenter. Disse sammenligningssider lever af kommission fra de hjemmeside som de henviser til – men det ved du nok allerede. Hvis vi tager et kig på Financers side med lån af penge, kan det ses de henviser til virksomheder som de ikke har en kommissionsaftale med.
Det skaber værdi for kunden. Kunden får et større udvalg end de ville have fået hos konkurrenten. Der går nok ikke længe inden konkurrenterne følger trop. Det er det smukke ved fuldkommen konkurrence. Man må blot forbedre sig på andre punkter og hele tiden være nyskabende, så man konsekvent kan tilbyde nye løsninger til sine kunder. Det bør nogle af de mere traditionelle sammenligningssider tage et kig på, det kunne fx være Pricerunner.
365 dages returret – det kan kunderne lide. At tilbyde sine kunder noget ekstra som de ikke forventer, og giver dem en hvis tryghed, kan og vil altid have sin berettigelse. Kunden vil bestemt lægge mærke til det, hvis det er noget ekstraordinært eller noget kunden aldrig har lagt mærke til. Jeg har i gennem mit arbejde med SEO hjulpet flere webshops, hvor jeg har pitchet dem idéen om udvidelse af deres returret. Det viser sig ikke at være særlig kostbart og kan hurtigt måles op i mod tidligere data. De webshops som gik med på idéen har haft god succes med det, de er i hvert fald ikke gået tilbage til de lovpligtige 14 dages returret.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.