Med en stærk intern linkbuilding på din webshop, giver du en bedre kundeoplevelse, får bedre placeringer i søgeresultaterne, og kan bedre kontrollere, hvilke sider Google viser for dine vigtigste søgeord. Det er nemt at skabe – især hvis du tænker dine kategoritekster som en form for indkøbsguider.
Viser Google en af dine produktsider i stedet for en kategoriside for en af dine vigtigste produktkategorier. Eller virker det som om, Google slet ikke forstår din webshop eller tror, at det er det rene vild og vesten?
Så er det på tide at få gjort noget ved den interne linkbuilding på din webshop. For med intern linkbuilding kan du lægge ekstra vægt på dine vigtigste sider på webshoppen. Så er du sikker på, at det er dem, Google viser for dine vigtigste søgeord og ikke bare en tilfældig side på dit website, som Google trækker op af sin store tombola.
Har du en bestemt side, som du vil lægge ekstra vægt på overfor Google, så søgemaskinen fatter, at denne her side er den vigtigste for det pågældende søgeord? Så opret interne links til siden med det pågældende søgeord som ankertekst fra alle de andre sider på webshoppen, som Google kunne fristes til at tro, var den rigtige side at vise for det pågældende søgeord.
Vil du f.eks. sikre dig mod, at det er et produkt og ikke kategorisiden, der vises for en bestemt produkttype, skal du sørge for at linke til kategorisiden i produktteksten med kategorinavnet som ankertekst fra alle de produkter, der er i kategorien. Derved fortæller du Google for hvert eneste produkt, at kategorisiden er vigtigere at vise end det pågældende produkt for dette søgeord.
Er der mange produkter i kategorien, lægger du samtidig ekstra meget vægt på kategorisiden som en vigtig side på webshoppen. Og det er vigtigt, at linket står i produktteksten til produkterne. For redaktionelle links – altså links i teksten og ikke menuer eller andre elementer – vejer tungest i Googles algoritmer.
Den rigtige interne linkbuilding hjælper også med til at holde de besøgende længere på din webshop. Det giver masser af Google-juice til Google Rank Brain, der bl.a. holder øje med, hvor længe der går, før folk venter tilbage til søgemaskinen, efter Google har sendt dem i din retning. Samtidig holder den øje med, hvor lang tid folk tilbringer på de enkelte sider på din hjemmeside.
Skriver du dine kategoritekster, så de fungerer som en form for introduktion og indkøbsguide til produktkategorien, er der en større chance for, at du kan holde de besøgende længere på siden. Især dem, som først er ved at researche på produktkategorien.
Sørg for at få besvaret de vigtigste spørgsmål, som folk har om kategorien og inkludér også et afsnit, der introducerer kategorien med mellemrubrikken ”Hvad er <kategorinavn>?”. Det giver dig mulighed for at snuppe en af de eftertragtede informationsbokse, der besvarer folks søgning direkte i søgeresultaterne. Dem er Google meget glade for at kunne vise.
Samtidig kan du skabe relevant intern linkbuilding mellem de forskellige produktkategorier på din webshop eller til de vigtigste informationssider på webshoppen. Det hjælper igen Google med at udpege de vigtigste sider på webshoppen.
Husk i øvrigt at du ALDRIG må linke til konkrete produkter fra teksten på kategorisiden. Link ALTID kun til andre kategorier eller informationssider.
For hvad sker der, den dag produktet udgår eller er udsolgt? Ja, enten giver linket en 404-fejl til både brugere og Google, fordi du ikke sælger produktet længere. Eller også kommer de købelystne besøgende hen til produktsiden, bare for at finde ud af, at du ikke har varen på lager alligevel. Hvis du alligevel vælger at linke til et produkt, skal du være opmærksom på at redirecte det til et lignende eller blot en kategoriside, når produktet udgår fra sortimentet. Dette kan relateres til siden Bingoforum, der ofte bliver nødt til at lukke undersider ned på grund af udløbne tilbud indenfor deres branche.
Det giver en dårlig oplevelse for brugerne i begge tilfælde og en klar indikation til Google om, at den pågældende kategoriside ikke er opdateret for nyligt i det ene tilfælde. Det sender siden nedad i Googles algoritmer, fordi de altid går efter at give folk den bedste oplevelse med deres søgemaskine – og det er gammelt, uopdateret indhold ikke.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.