Tags: Arbejdsliv & Tendenser
Kører firmaet på skinner og følger indtjeningen med? Hvorfor så ændre på noget? Det går jo godt! Sådan synes indstillingen tit at være til forretningsudvikling. Alligevel viser det sig tit, at der rent faktisk kan være store gevinster at hente, hvis du tør udfordre og nytænke din forretningsmodel eller jeres forretningsstrategi. For det kan sagtens gå bedre.
Du kender sikkert den gamle talemåde med, at hvis du bliver ved med at gøre, hvad du plejer at gøre, får du de samme resultater som altid. Så går det allerede godt – og måske meget bedre end forventet – i dit firma, hvorfor så lave om på noget?
Alligevel er der en grund til at stoppe op med jævne mellemrum og tage selv dit succesrige firmas forretningsmodel, arbejdsprocesser og strategi op til revurdering. For fortsætter du bare, som du plejer, overser du måske nye, fantastiske muligheder eller udviklinger i markedet, som ligger lige til højrebenet.
Det kan meget vel være muligheder, som både eksisterende og måske især nye spillere på dit marked, ikke overser. Det betyder, at bedst som du føler, du ridder på en bølge af evig succes, bliver du snigløbet bagfra af konkurrenter eller nye innovative spillere på markedet.
Dermed går du fra at sidde på toppen af bølgen til at rode rundt nede i bølgedalen for at holde hovedet oven vande og finde en ny retning at svømme i.
Men på hvilken måde skal du ændre din forretningsmodel, strategi eller jeres arbejdsprocesser, for at blive endnu mere succesfuld?
Skal du finde forandringerne, kan det som virksomhedsejer være svært at se skoven for bare træer. For når du nu mener, alt er perfekt, er forandringsmulighederne oftest svære at få i fokus.
Derfor betaler det sig oftest at få hentet friske øjne ind udefra, der kan hjælpe jer med at spotte de nye muligheder gennem målrettet forretningsudvikling. Eksterne konsulenter ser tingene meget mere klart, fordi de ikke har den samme følelsesmæssige tilknytning til virksomheden.
Ved hjælp af et indledende analysearbejde og nogle dedikerede forretningsudviklingsværktøjer, kan en ekstern forretningsudvikler bedre udfordre dig på en konstruktiv måde. Det kan ske på baggrund af analyser af big data fra firmaets ERP-, CRM- eller CMS-system eller ved hjælp af værktøjer som f.eks. Business Model Canvas.
Sidstnævnte er er genialt værktøj til at tydeliggøre de forskellige sammenhænge mellem virksomhedens forskellige dele og det markedssegment, I opererer inden for. Rigtigt anvendt kan det således både påpege indlysende optimeringsområder, de lavthængende frugter eller udefrakommende trusler du måske har overset og meget, meget mere.
Men hvad selv de mest snedige analyser og modeller ikke kan hjælpe med, bliver også muligt med eksterne eksperter i forretningsudvikling. For når først analysearbejdet er færdigt, og I har skabt en ny forretningsmodel, indset at nye arbejdsgange bør indføres nogen steder, og måske fået en helt ny strategi for en eller flere dele af forretningen, skal det hele jo sælges ind til medarbejderne og implementeres i praksis.
Er der nogen, der har problemer med forandringer, er det oftest netop medarbejderne. Men her giver de fleste eksterne konsulenthuse også hjælp til den change management proces, du efterfølgende skal igennem.
Så derfor giver det god mening at søge efter en ekstern partner, den dag du får modet – eller måske bliver tvunget – til at videreudvikle din forretning.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.