Content marketing virker! Hvis du vel at mærke har det rigtige beslutningsgrundlag, når du bestemmer dig for, hvad det er for content marketing-kampagner, du vil køre, og hvem du vil målrette dem mod. Beslutningsgrundlaget ligger måske lige for næsen af dig, uden du ved af det. Alligevel bruger alt for mange stadig deres mavefornemmelse, når de skal lægge deres content marketing-strategi.
Har du forsøgt dig med content marketing, uden at det havde den helt store effekt for din forretning? Du er ikke alene. Alligevel vil vi fremføre den påstand, at content marketing er den mest effektive markedsføringsmetode, der findes i dag. Men kun, hvis den eksekveres korrekt og planlægges på det rigtige beslutningsgrundlag.
De gange det fejler, er det oftest en af de to parametre, som er skyld i, at effekten eller udbyttet af kampagnen ikke lever op til forventningerne.
Oftest handler det om beslutningsgrundlaget for kampagnen. Det er tit alt for løst eller udelukkende baseret på idemændenes mavefornemmelser eller formodninger. Det giver en træfsikkerhed for kampagnen, der er lige så god som et spil casino online med dine marketingspenge. Chancerne for gevinst er i hvert fald lige så ringe.
Skal du øge træfsikkerheden for din content marketing, er du nødt til at skaffe dig et solidt og opdateret beslutningsgrundlag. I gamle dage havde det betydet, at du skulle have købt dig ind i en dyr omnibus-undersøgelse hos et analysebureau af dine potentielle målgrupper. Det var en dyr og meget bekostelig affære.
Det er måske derfor, der stadig er mange, som mener, at det er for dyrt at skabe et databaseret beslutningsgrundlag for nye marketingkampagner og målgruppeudvælgelser. Men tit har du faktisk allerede tallene liggende – i hvert fald hvis I indsamler data om de besøgende med Google Analytics og har en Facebook-side for firmaet eller de vigtigste af jeres produkter.
Her vil I nemt kunne finde de data, der er nødvendige både til at udvælge målgruppen, og det emne for kampagnen som målgruppen interesserer sig for.
Du kan også vælge at kvantificere dine egen data yderligere ved at køre nogle forskellige kampagner på f.eks. Facebook eller andre sociale medier, for at undersøge hvilke emner målgruppen reagerer på.
Det er oftest også muligt at tilkøbe sig yderligere data om bestemte målgrupper fra forskellige databureauer. Det er data, de allerede har indsamlet på forhånd, hvorfor du hverken skal vente nær så længe eller betale nær så meget for informationerne.
Vælger du at købe data ude i byen, skal du altid sikre dig, at firmaet overholder dataforordningen (GDPR). Gør de det, skal det være muligt at finde dokumentation på firmaets hjemmeside om, hvordan de opbevarer, håndterer og giver adgang til at få slettet eventuelle private data, som de gemmer.
Derved kan du selv vurdere, om du er tryg ved den pågældende dataleverandør. For der er ingen, som ønsker sig en shitstorm på halsen, fordi de har købt data fra et firma, der har lige så lemfældig omgang med folks privatliv som visse amerikanske og engelske data- og analysebureauer.
En anden hyppig årsag til at en content marketing-kampagne flopper, skyldes oftest manglende markedsføring af kampagnen over for målgruppen.
For i en verden, hvor der udgives så meget nyt indhold inden for ethvert tænkeligt område hver eneste dag, forsvinder dit content marketing indhold hurtigt i mængden. Kun hvis det får kæmpet sig vej til toppen af søgeresultaterne eller bliver omtalt i nogle af de medier, som målgruppen læser og finder troværdige, kan du være heldig at kampagnen skaber trafik og konverteringer.
Men ellers er du faktisk oftest nødt til at annoncere for kampagnen, for at der er nogen, som opdager den i målgruppen. Det kan ske over for målgruppen på f.eks. Facebook og Instagram, eller ved at annoncere på Google AdWords for de søgeord, målgruppen anvender om det emne, kampagnen omhandler.
Så glem alt om at spare reklamekroner på at bruge content marketing i dag. Skal din content marketing virke efter hensigten, skal du allokere et vist annoncebudget til den, ligesom du skal gøre alt, hvad du kan, for at lokke målgruppen ind på dine indholdssider til kampagnen fra så mange kilder som muligt.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.