Det er ikke nok, at du har fundet en god niche, når du skal have din virksomhed ud over rampen. Det er også vigtigt, at du har styr på din webshop, at din målgruppe kan finde den, og at du har nogle klare mål, som du arbejder henimod.
Du har sikkert hørt, at det er vigtigt, at du finder en god niche som virksomhedsejer. En, hvor der ikke er så meget konkurrence, og hvor du har en klart defineret målgruppe. Det vil gøre det nemt for dig at målrette dine budskaber, din markedsføring og ikke mindst dine indkøb af produkter.
Men hvad gør du, når du har valgt en god niche til din virksomhed, men det er lige som om, at målgruppen stadig ikke rigtig har fundet dig? Først og fremmest er du nødt til at indse, at en virksomhed handler om andet end en god niche.
Flere og flere af vores køb på nettet bliver gjort via vores mobiltelefoner. Hvis din webshop ikke fungerer på en mobiltelefon, eller den ser forfærdelig ud og er svær at navigere i, kan du være sikker på, at dine kunder ikke gider at bruge særlig lang tid inde på din side. Det betyder, at du går glip af en masse salg. Så sørg for at få fikset det.
En nem måde at se, om din hjemmeside er responsiv, er ved at gøre browseren mindre og se, hvordan din hjemmeside reagerer på det. Skifter din menu for eksempel til en burgermenu, når skærmen bliver mindre. Der findes flere eksempler på gode responsive webshop, der har et stort salg på flere platforme.
Forhåbentlig kender du allerede din målgruppe rigtig godt. Så ved du også, hvor de er henne. Det er både fysisk og i den virtuelle verden. Når du gerne vil gøre dem opmærksomme på din webshop, handler det om, at du er, hvor de er.
Det behøver ikke kun at være med reklamer, at du er tilstede. De fleste af os bliver bombarderet med reklamer i en grad, så vi nærmest ikke lægger mærke til dem mere. For at fange deres opmærksomhed kan du derfor for eksempel tage ud og tale med dem, der hvor de er. Er det fans af manga, du gerne vil i kontakt med, kan du tage dine varer med ud på en messe for tegneserier eller for rejser til Japan.
Det kan være svært at arbejde henimod et mål om, at din nichevirksomhed skal være en succes. Når du starter en virksomhed, er det benhårdt arbejde rigtig meget af tiden, og der er ikke så meget tid til fest. Men ved at skabe nogle konkrete mål kan du skabe nogle øjeblikke, som du kan fejre.
Derudover giver det dig et meget vigtigt mål at arbejde henimod. Det kan være at have et vist antal kunder i din webshop, at have en omsætning på så og så mange kroner eller at indgå et samarbejde med en stor virksomhed.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.