Tilbudshysteriet synes ingen ende at tage til Black Friday. Både de fysiske og online-butikkerne har kørt de helt små priser i stilling – og mange af de fysiske butikker går målrettet efter, at have folk liggende i kø i soveposer fra dagen før. Det giver altid en god mulighed for at komme i medierne, om end billederne fra netop din butik synes at drukne i mængden af lignende billeder fra alle andre butikker.
I det hele taget er Black Friday mere et markedsføringsstunt, end blot et spørgsmål om at få solgt ud af restpartier og andre varer. For selv om omsætningen oftest er ekstra høj sådan en dag, er bundlinjen for det meste blodrød for butikkerne.
Samtidig er folks loyalitet mod butikken nærmest ikke eksisterende. Der er ikke nogen, som vælger hverken en fysisk eller en online-butik, næste gang de skal handle, bare fordi de engang har købt et godt tilbud hos dem. De glæder sig her og nu og husker måske nok, hvor de foretog købet. Men de kommer ikke igen, før næste gang det er Black Friday. For der har butikken jo sikkert lige så vanvittige tilbud på programmet som sidste gang.
Så selv om butikkerne lave priser gør dem populære på dagen, er der ikke megen markedsføringsværdi i det, når regnestykket skal lægges sammen. Oftest ender Black Friday som årets sorteste dag på alle andre fronter end omsætningen. Og jo højere omsætning, jo større hul i jorden står butikken med efter udsalgsdagen.
Så alt i alt giver Black Friday hverken noget stort indtjenings- eller markedsføringsmæssig udbytte for butikkerne. Det er kun kunderne, der får noget ud af dagen.
Men nu skal det være slut! For hvorfor skal man absolut sænke priserne på Black Friday, når man i stedet kan give kunderne merværdi i form af gaver. De kan gives til alle, som køber på Black Friday. Gaven kan så være f.eks. et nyt produkt, som man gerne vil promovere over for kunderne. Det kan også være et udvalg af butikkens mest populære produkter. Så får kunderne prøvet noget andet og mere end bare det, de har bestilt.
Det kan også være begge dele. Den tilgang har f.eks. danske Bodylab valgt. De sælger proteinpulver og kosttilskud på nettet. Black Friday giver de en såkaldt ”Black box” som gratis gave til alle kunder, der bestiller på dagen.
Og her er ikke bare tale om smagsprøver på de forskellige produkter. Pakken indeholder et helt nyt produkt, som firmaet giver væk i fuld størrelse på dagen. Det fik omsætningen på Black Friday til at eksplodere sidste år. Her forærede de hele 7.500 bøtter BCAA Limited Edition væk.
Samlet set endte BodyLab med at slå den hidtidige omsætningsrekord med 90 % – uden så meget som en eneste prisnedsættelse. Nøjagtigt det samme har de planlagt i år. Her er forventningerne naturligvis skruet i vejret efter sidste års succes med det nye Black Friday-koncept.
Selv om Bodylab stadig giver noget væk på Black Friday, får de en mere blivende markedsføringsmæssig værdi ud af dagen. Samlet set kommer de både ud af dagen med overskud på bundlinjen og mulighed for at øge både kendskabsgraden og den fremtidige omsætning i deres webshop.
Så på mange måder er denne strategi væsentlig smartere end det sædvanlige tilbudsvanvid, der har været normen i mange år. Tænker du dig lidt om, kan du sikkert finde en lige så smart måde at udnytte Black Friday på til næste år. Dermed kan du sikre dig, at du får en reel værdi ud af dagen. Det er da værd at overveje.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.