Qua mit tidligere arbejde i Obsidian Digital og mange års erfaring med SEO på egne sider, har jeg fået kendskab til diverse online værktøjer, som giver mig muligheder for at finde frem til vigtig data og hjælper mig til at vælge, hvilke beslutninger jeg bør foretage. Jeg gennemgår de tre programmer herunder med egne erfaringer og en kort introduktion til ”toolet” samt hvilke muligheder det giver mig.
” The new Keyword Research and Content Ideas Tool that helps you identify the questions and natural language of your target buyer.”
En kort og fornuftig beskrivelse af det danske program, StoryBase, der giver adgang til en lang række informationer vedrørende søgeord og de mere konverteringsparate long tail keywords, da brugerne er mere købsmodne i processen, når de laver søgninger på flere ord som ofte betyder mere specifikke søgninger og krav til et produkt. Det kan fx være at du sælger maling og kan med StoryBase finde frem til at søgninger såsom billig udendørsmaling, hvor meget maling skal jeg bruge eller at danskerne køber maling billigt online.
Fordele ved StoryBase:
• Antallet af søgninger vises for hver enkelt søgeord/sætning
• Viser både fraser, demografi og spørgsmål
• Synonymer og relaterede søgeord til det givne søgeord
Dette program er et relativt nyt program, som først er blevet gjort offentligt for nogle måneder siden. Som du hurtigt kan se ud fra navnet er det Google, som står bag programmet, der lader dig splitteste farven på din købsknap, forskellig opsætning af vigtige moduler eller teste på noget helt tredje. Når du opretter dig i Google Optimize kan du connecte Google Analytics til programmet som hurtigt analyserer websidedata og kommer frem med muligheder for eksperimenter.
Ud fra mine egne erfaringer, vil jeg mene programmet er idiotsikkert. Det er meget intuitivt at navigere sig rundt i programmet. Du skal ikke være særlig talkyndig eller på anden vis have kendskab til varians, klikrater og andet lir, da Google selv præsenterer disse resultater for dig og udvælger en vinder som du kan vælge at køre videre med.
Fordele ved Google Optimize:
• Intuitivt
• Analyserer din data og udvælger potentielle optimeringsmuligheder
• Nemt at ”køre videre” med vinderen
• Samspil mellem Google Optimize og Google Analytics
Når du har gjort brug af det førnævnte program, StoryBase, vil du formentlig begynde at skrive artikler til de søgeord, som du finder mest interessante. Når disse artikler er skrevet, kan du efterfølgende begynde at optimere og teste med Google Optimize, så din side til sidst er toptunet til den besøgende og kun har det formål at sælge. Dine potentielle kunder skal dog først lige komme ind på din side, dette foregår for de fleste hjemmesider via Google.
Det kan være interessant at se, hvilken placering man optager i Google på et specifikt søgeord, det søgeord du fandt frem til havde mange søgninger og var relevant for netop din hjemmeside med StoryBase. Du skal være opmærksom på Google er super dynamisk, så du skal ikke blive nervøs hvis du ligger nr. 3 den ene dag og nr. 9 den efterfølgende dag. Du vil med stor garanti komme tilbage til samme plads igen, hvis du vel og mærke har ligget omkring placering 3 i en længere periode. Jeg vil dog kun anbefale denne løsning, hvis din hjemmeside er relativ lille og ikke har et stort antal af søgeord som skal overvåges. Jeg bruger det blandt andet til at se hvilken placering jeg optager på søgeordet litteraturlistegenerator.
Fordele ved Serps.com:
• Du kan vælge resultater for en søgning fra computer eller mobil
• Vælge hvilke søgemaskiner du vil have data fra
• Angive en eksakt placering for søgningen (meget relevant for lokale søgninger fx håndværker i Greve)
• Angive hvilket sprog søgningen skal være på
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.