Webshoppen er online. Den kan findes på Google, og har også sin egen Facebook-side. Så hvorfor vælter de besøgende ikke ind, og køber løs af dine produkter? Det er her, ligheden mellem online marketing og en elcykel begynder.
Er du netop gået i luften med din første webshop, kan nettet gå fra at være de store muligheders holdeplads og til at være gabende tomt og øde. For selv om du har søgemaskineoptimeret produkterne, så de ligger pænt i søgeresultaterne, og måske også har købt nogle Google Ads og Facebook-annoncer, er der ingen, som reagerer.
Det kan der være mange gode grunde til. For online marketing kræver langt større indsats og aktivitet, hvis det skal virke, end de fleste tror. Det er lidt på samme måde som en elcykel. Motoren trækker kun, så længe du selv træder i pedalerne. Kører du på frihjul, slår den fra. Ellers ville det være en knallert ifølge færdselsloven.
Den typiske fejl mange nybagte webshopejere begår, er, at de skyder med spredehagl. For i deres verden er alle jo potentielle kunder. Og når det ikke virker, må det jo være fordi, de skal råbe endnu højere og kaste nettet endnu længere ud. Det er derfor, der sådan en larm af alverdens kommercielle budskaber på nettet.
Resultatet bliver det samme for alle: Ingen hører budskabet, heller ikke selv om det måske var potentielt interessant. Eller også genkender de ikke deres behov for produktet, fordi reklamer og budskaber er målrettet nogle helt andre end dem.
Så i stedet for at henvende sig til mange, skal du meget hellere henvende sig til dem, der virkelig ville have gavn af dit produkt eller din ydelse. Ved at snævre målgruppen ind og målrette kommunikationen til den, øger du træfsikkerheden. Hellere tale til 10 interesserede på fortovet, end de 1000 mennesker som er i gang med at løbe et halvmaraton ude på vejen.
Men selv da kan det gå galt. For som webshopejer er du fuldstændigt nede med dine produkter. Det betyder, at du er totalt inde i, hvad de enkelte egenskaber betyder og gør for brugeren af produktet. Bare du hører egenskaben, og hvilken værdi den har, ser du rent instinktivt fordelene for dit indre øje.
Men for den målgruppe, du henvender dig til, svarer det lidt til, at du slår rytmen til en kendt sang med en finger – og de så skal gætte, hvilken sang det er. Du synes det er let, fordi du hører melodien for dit indre øre. Men de hører kun taktslagene på bordkanten.
Tilsvarende med dine produkter. Det nytter ikke, at du bare klasker produktegenskaberne op på produktsiden, og så regner med, at folk selv gætter sammenhængen. Du er nødt til at tale ind til de problematikker, udfordringer, drømme og mål, som fik den besøgende til at lede efter et produkt som dit.
Derved kan den besøgende med det samme se, at han eller hun er kommet til en webshop, der forstår dem og ved, hvordan de skal hjælpe dem.
Altså find den rigtige målgruppe at markedsføre dig overfor og sig det rigtige til dem. Og blev så ved med at finde nye målgrupper, og tilpas kommunikationen til dem. Blev ved med at træde i pedalerne, så kommer kunderne og den omsætning, du drømmer om.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.