IVÆRKSÆTTERHOTLINE
Få den hjælp du søger
Læs mere
Tlf. 7013 0313 (Hverdage 8.00-20.00)
Skriv en mail med dit spørgsmål
Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:

Send en mail til hotlinen:

Kom først i køen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle vores gratis aktiviteter direkte i din inbox.

Bloggen

2 Google Analytics tips du (næsten med sikkerhed) ikke bruger!

Tip #1 Brug den grafiske sammenligningsmulighed

En meget lidt brugt feature i GA er den meget overskuelige sammenligningsmulighed i højre side.

Det er nemt at ”se sig blind” på de mange tal, du kan trække frem. Men når du får denne visuelle sammenligning, bliver det pludselig meget tydeligt, hvor du skal sætte ind.

Hvis du f.eks. går ind under Målgruppe > Teknologi > Browser og operativsystem og i dropdown i højre sidevælger ”Brugere” og ”Afvisningsprocent” som herunder, så får du et hurtigt overblik over, hvilke browsere, dit site ikke kører optimalt på.

Og går du ind under Målgruppe > Mobil > Oversigt og vælger gns. Sessionvarighed eller afvisningsprocent i dropdown i højre side, får du en meget overskuelig oversigt.

I nedenstående eksempel kan jeg se, at desktop klarer sig 136% bedre ift. den gennemsnitlige sessionsvarighed på 46 sekunder.

Og jeg kan ligeledes meget nemt se, at mobil og tablet performer henholdsvis 32% og 49% dårligere end de 46 sekunder.

Inden vi tager det næste tip, så spørg lige dig selv: Hvor mange flere besøgende (og ikke mindst kunder) tror du, du kunne få ud af at optimere dit website ud fra din data i Analytics?

Du kan virkelig finde mange guldkorn på nettet – men du kan også vælge at tage et kursus i Google Analytics, hvor du lærer det af en fagnørd.

Pointen her er, at du typisk ikke behøver lave den helt vilde link Building er SEO på dit site for at hive mere trafik og konvertering ind – du kan starte med at fixe det, der ligger lige foran dig.

Du skal bare grave lidt i Analytics :)

Nå, lad os gå videre til næste tip:


Tip #2 Brug Site Search til nye søgeord – og til at fixe din navigation


Det her tip kan du bruge til flere ting:

  1. Få ideer til indhold på dit site
  2. Få ideer til nye produkter i din forretning (du har dem åbenbart ikke, eftersom brugerne søger efter dem)
  3. Blive opmærksom på dårlig navigation på sitet, for brugerne kan åbenbart ikke finde det, de leder efter på dit site
  4. Få ideer til nye søgeord


Find det parameter du skal indsætte i GA


Site Search skal blot sættes op, og det er rimelig nemt. Det kræver dog lige, at du har et søgefelt på dit website. Har du det, skal du lige lave en søgning via søgefeltet og så lægge mærke til, hvordan URL’en ser ud.

Du skal nemlig bruge det, der står efter spørgsmålstegnet og før ”lig med-tegnet” – i dette tilfælde er det bogstavet ”q”. Men det vil være forskelligt fra CMS til CMS.

På WordPress websites er det typisk ”s”, der står efter spørgsmålstegnet.

PROtip! Hvis du har et prominent placeret søgefelt på dit website som f.eks. Elgiganten har det herunder, så vil du logisk nok få brugerne til at søge meget mere på dit website.

Det giver dig meget mere udbytte, når du sætter Site Search op i Google Analytics.

Og det kan også fange brugere, der ellers ville klikke væk fra dit website (såfremt din søgefunktion så også er effektiv/brugervenlig i forhold til de søgeresultater, der vises).


Tilvælg brug af Site Search i Analytics


Gå ind i Analytics. Nu vælger du Administrator > Indstillinger for visning (i kolonnen ”Visning”). Scroll ned til der står ”Sporing af Site Search og vælg ”TIL”.

Indtast nu bogstavet du får frem i dine søge-URL’er ( i dette eksempel bogstavet ”q”. Vælg ”GEM” og du er klar til at kunne se, hvad brugerne på dit site søger efter.

Når din Site Search feature har indsamlet data i et stykke tid, kan du se den ved at vælge Adfærd > Site Search.

Under Søgesider kan du f.eks. se, hvilke sider, dine brugere har været på, når de søgte efter noget på dit website.

Del indlægget med venner og kollegaer

KOMMENTER PÅ Google+

Henter kommentarer ...

Blog ekspert

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer. Det seneste projekt Alexander arbejder på, er salg og køb af bitcoins via Coinbox.dk.

Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

11.06.2018
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
05.06.2018
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
14.05.2018
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
06.05.2018
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
24.04.2018
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
14.04.2018
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Administration, Arbejdsliv & Tendenser
30.03.2018
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
20.03.2018
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
20.03.2018
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
20.03.2018
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Arbejdsliv & Tendenser
18.03.2018
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
12.03.2018
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
09.03.2018
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
03.03.2018
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
25.02.2018
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
17.02.2018
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring

En holdbar og velgennemtænkt markedsføringsstrategi er alfa og omega, når du starter ny virksomhed op. Sådan bærer du dig ad, når strategien skal planlægges.

09.02.2018
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
01.02.2018
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Økonomi
30.01.2018
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Økonomi, Tryghed

Som økonomistuderende har jeg tilegnet vigtige redskaber til bedre forståelse af samfundsøkonomien og mikroøkonomi. Det er vigtigt, inden man springer ud i iværksætterlivet, at sin private økonomi kan tåle at blive væsentligt forandret og her tænker jeg på især den negative retning. I værste fald, er dit projekt ikke lige så elsket af andre, som du selv går og tror. Derfor skal din privatøkonomi være toptrimmet til det værste.

21.01.2018
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Skal du have fuld effekt af de nye, lange meta descriptions, som Google har kørt med siden midten af november i fjor, skal du fokusere teksten i dem på at overtale de besøgende til vælge dit søgeresultat frem for konkurrenternes. Det får du 4 konkrete tips til her

21.01.2018
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Du kan sagtens selv tage produktbillederne til din webshop - og stadig få nogle gode og professionelle billeder. Med en fotoboks og et godt program til at efterbehandle billederne er du rigtigt godt kørende.

11.01.2018
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation
24.12.2017
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Økonomi
03.12.2017
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
26.11.2017
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
26.11.2017
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
20.11.2017
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Black Friday er efterhånden lige så stort herhjemme, som det er i oprindelseslandet USA. Traditionelt betyder det tilbudspriser langt under indkøbspris og andre fuldstændigt vanvittige tilbud. Men nu synes der at være en ny trend på vej, der i stedet giver kunderne merværdi og butikkerne mulighed for at promovere nye produkter.

05.11.2017
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring
25.10.2017
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
29.09.2017
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation

Et foredrag om at bryde vanens magt, kan være jeres første skridt foran konkurrenterne. For gør du og dit firma, som I altid har gjort, får I de samme resultater, som I er vant til. Er de ikke gode nok, skal I gøre op med jeres vanetænkning og lægge en ny kurs.

23.08.2017
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
21.08.2017
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
01.07.2017
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
14.06.2017
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
05.06.2017
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
30.05.2017
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvis du formår at undgå disse 9 klassiske SEO fejl eller får dem fikset med det samme, vil jeg garantere et boost i dine nuværende placeringer

22.05.2017
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Der findes et hav af online værktøjer til optimering af salget på sin webshop eller for at opnå mere viden om sine kunder og deres søgevaner.

22.05.2017
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring

I løbet af de seneste år er de mindre virksomheder begyndt at fokusere på de sociale medier, fordi de fejlagtigt tror de kan kapre lokale kunder gennem Facebook. Dette sker på bekostning af aktivitet på deres hjemmeside eller helt manglende hjemmeside.

07.05.2017
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation
03.05.2017
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Arbejdsliv & Tendenser
03.05.2017
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Vil du skille dig ud blandt din konkurrenter - og blive husket? Så læs med her.

30.04.2017
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Optimer dine resultater med den rette belysning

03.04.2017
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Servicér dine kunder med en opdateret menu og specifikke kalorietal på menuen

09.03.2017
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvis du gerne vil opnå bedre placeringer på lokale søgninger, skal du læse dette korte indlæg.

27.02.2017
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Kom godt i gang med online markedsføring af din webshop og boost dit online salg

23.02.2017
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Jeg giver dig nogle enkelte tips til beder placeringer i Google.

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer. Det seneste projekt Alexander arbejder på, er salg og køb af bitcoins via Coinbox.dk.

Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her