Et billede siger mere end tusind ord. På trods af at det er en tyk kliche, er det stadig sandt. Hvis du gerne vil sælge dine varer på webshoppen, er du nødt til at have nogle gode billeder af dem. Dårlige billeder eller slet ingen billeder vil på ingen måde få dine potentielle kunder til at tænke, at du driver en seriøs virksomhed, der sælger kvalitetsprodukter - snarere tværtimod.
Det er derfor en god ide, at du tager nogle flotte billeder af dine varer. Og ja, du kan sagtens gøre det selv. I denne artikel får du en god guide til, hvordan du kan gøre det.
Når du skal have billeder af dine produkter på webshoppen, er det først og fremmest vigtigt, at du starter med at høre leverandøren, om de har nogle billeder, som du må bruge. Ofte har leverandøren fået taget nogle billeder i god kvalitet, og i rigtig mange tilfælde kan du få lov til at bruge dem. Det kan være med til at spare dig for meget arbejde med at tage billeder.
Har leverandøren ikke billeder af produkterne, må du ikke låne dem, eller passer de ikke æstetisk ind på din webshop, handler det om at komme i gang med kameraet og få taget nogle billeder. Har du et godt kamera, kan du selvfølgelig bruge det, men det er ikke en opgave, der kræver, at du går ud og køber et kamera, hvis du ikke har et. Du kan sagtens tage billederne med din smartphone.
En fotoboks kan fås i forskellige størrelser og behøver ikke at koste alverden. Sælger du små produkter, kan du nøjes med en lille og billig fotoboks. Boksen har to væsentlige formål i forhold til at få flotte billeder på din webshop: Den giver en ensartet hvid baggrund og underlag, og den hjælper dig med at sætte lys og skygge på varen. Der er indbygget lys i boksen, som er med til at gøre, at den bliver godt belyst.
Når du har taget billederne, er det tid til at efterbehandle dem. Det er heller ikke noget, som du behøver at være hverken grafiker eller fotograf for at gøre. Du kan sagtens gøre det selv i et program som Pixelz Image Retouching. Det er et program, der er nemt at gå til for alle.
Når du lægger billederne ud på din webshop, er det vigtigt, at de ikke fylder for meget rent filmæssigt. Hvis de gør det, ender det med, at din side kommer til at være alt for lang tid om at loade - og så mister du kunderne. Vi giver i gennemsnit en webshop fire sekunder, inden vi smutter, hvis det ikke er noget for os. Hvis dine billeder er for store, kan du ende med at spilde to sekunder ud af de fire på, at siden loader.
Når du lægger billeder på din webshop, er det også vigtigt, at du har nogle i forskellige størrelser. I Google bliver produkter vist i kvadratiske billeder, når kunderne søger på dem. I almindelige annoncer er billederne dog aflange. Du bør derfor både have kvadratiske og aflange billeder på din webshop.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.