Hvis din virksomhed profiterer på lokale kunder, vil det være en fordel at fokusere på lokale søgninger i Google fremfor globale søgninger, som kræver flere ressourcer og ikke er lige så profitable. Hvis du fx har en køreskole i århus, vil det være spild af ressourcer at sætte alt ind for at ligge godt i Google på søgning ”køreskole”. Det samme gør sig gældende for frisører, lokale tømrere, autoværksteder og cykelsmede osv. Annoncekronerne vil være alt for dyre i forhold til dit output, hvis din kundebase kun er i 25-40 km radius. Lokale søgninger er ligeledes med profitable, fordi dit antal af konkurrenter er færre end på landsplan og lokale SEO bliver undervurderet af flere forretninger.
Google Plus
De fleste virksomheder har en Facebookprofil, men det er de færreste som har en Google Plus profil. Google introducerede Google Plus i 2011 som en konkurrent til Facebook, men det blev aldrig en stor succes og bruges mest af marketing personer nu til dags. Fordelen ved en Google Plus profil, er sammenkoblingen mellem søgemaskinen Google og Google Maps. Ved at oprette sig derinde bliver man en del af den store database for virksomheder i Google Maps, og Google får bekræftet dine kontaktoplysninger som er et andet vigtigt punkt. Det kommer jeg ind på senere.
Click Through Rate (CTR)
Ved at forbedre antallet af klik på netop din side pr. tusinde besøgende, vil du stille og rolig opnå bedre placeringer. Jeg har skrevet mere dybdegående om CTR her, men vil godt sætte nogle få punkter på det.
• Skil dig ud fra mængden i søgeresultaterne
• Brug lokale byer i dine title-tags
• Brug Rich Snippets
• Brug emojis (hvis din målgruppe tillader det)
• Eksperimenter
Google My Business
I forbindelse med din opsætning af en Google Plus profil, skal du oprette en Google My Business profil, som helt sikker hat set før. Et eksempel på dette er billedet til højre, som viser profilen for min lokale frisør. Ved at optimere sin My Business profil, Google Plus profil samt sin hjemmeside, har jeg før fået virksomheder til at få vist deres virksomhed i søgeresultaterne på en relativ bred lokal søgning. Et eksempel på dette kunne fx være ”elektriker solrød”.
Fordelen ved at få vist sin profil i højre side er, at man optager en stor plads af de synlige søgeresultater. Du får vist dit firmanavn, din adresse og telefonnummer, åbningstider og evt. anmeldelser fra besøgende. Hvis Google har streetview billeder ude foran din butik, vil disse også blive vist og i dette tilfælde viser de billeder inde fra butikken, fordi Google selv har været inde i butikken eller det er billeder som virksomheden selv har lagt op.
Name, Address, Phone (NAP)
Som jeg tidligere fortalte skulle du være opmærksom på at bruge dine kontaktoplysninger og åbningstider på flere forskellige sider. Google kan kun vise rigtige oplysninger i søgeresultaterne, hvis disse tre essentielle oplysninger går igen på flere forskellige sider. Hvis du skriver dit firmanavn i Google My Business og et andet navn på din hjemmesode bliver Google forvirret. Du skal derfor sørge for at dit firmanavn, adresse og telefonnummer går igen på flere sider, og det er ens på alle disser sider. Hvis de ikke er, vil de enten vise det forkerte eller slet ikke vise noget.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.