Drømmer du om at starte den næste Amazon eller har du en særlig produktkategori, du brænder for? Hvad skal du vælge, når du starter din egen webshop – et online supermarked med lidt af alt eller en smal niche-shop med alt inden for en bestemt produktkategori? Få svaret her!
Tanken har sikkert strejfet dig. Du skal da starte en online webshop med lige så stort et udvalg som Amazon, Wupti og nogle af de andre store på nettet. Det behøver ikke være så superomfattende, at du skal sælge alt, hvad der kan sælges i hele verden. Det kan sagtens bare være alt, hvad der er til at sælge inden for f.eks. hundeudstyr, gør-det-selv værktøj eller noget helt tredje.
Men det skal være stort og der skal være mange varer! Det må jo give en stor omsætning. For jo flere forskellige varer, jo flere forskellige salgsmuligheder er der.
Rigtigt, men...
Men skal du sælge en bred vifte af forskellige varer – bare inden for en bestemt produktgruppe – skal du også være klar til det store arbejde, der ligger i at markedsføre din webshop online.
For kunderne finder ikke din butik af sig selv. Du skal ud og investere ret heavy i SEO-optimering i et marked, der måske allerede er ret konkurrencepræget. Det samme gælder AdWords- og Facebook-annoncering.
Til AdWords skal du have annoncer, der kæmper om visningen for alle din webshops mange forskellige produkter i et marked, hvor der allerede er rigtig store spillere på banen. Samtidig skal du ud og annoncere til en virkelig bred målgruppe af Facebook-brugere og være klar til at betale, hvad det koster.
Det kræver mange penge og et stort setup eller et stort marketingbureau, hvis du skal lykkes med at generere så meget synlighed, at der kommer kunder i din store butik.
Vælger du derimod at gå efter en smal webshop med produkter inden for et meget snævert område, kan du intensivere både dit SEO-arbejde og din online annoncering inden for et meget nøje defineret område.
Tag f.eks. onlinebutikken LEDProff. For at skabe større synlighed i markedet har de startet snævre niche-webshops som f.eks. ledstrips.dk/ og www.ledlysstofroer.dk/. De fokuserer på hver sin produktkategori inden for LED-lyskilder.
Det har gjort det meget nemmere at få disse webshop til at få gode placeringer i søgeresultaterne i konkurrence med de store spillere på markedet som f.eks. BAUHAUS, Greenline, Harald Nyborg og så videre.
Ironisk nok har ingen af de to shops kunnet slå modershoppen i søgeresultaterne. Men det er også irrelevant i dette eksempel. For en placering i top 3-4 stykker på Google ville jo også være rigeligt til, at din nicheshop kunne blive til en god forretning. Især hvis du var i konkurrence med store, kapitalstærke webshops, der havde eksisteret i mange år.
Skal du have din nicheshop til at komme godt fra start, kan du altså klare dig med et minimalt markedsføringsbudget i forhold til en bred webshop.
Satser du samtidig på at skabe en masse godt indhold om den kategori af produkter, som webshoppen omhandler, kan du hurtigt få skabt grundlag for gode placeringer i søgeresultaterne på informationssøgninger på Google.
Det er vigtigt, fordi Google fremover målrettet går efter at nedprioritere kommercielle søgninger i de organiske søgeresultater. De henvises til AdWords. Så skal du hurtigt til tops i Google med din webshop, skal du fremover satse på at have godt, informativt indhold på shoppen ved siden af de produkter, du sælger.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.