Normalt handler SEO om at skrue parametre som søgeord, svartider på webserveren og link til siden. Men siden august har Google haft fokus på, hvor troværdig din hjemmeside eller webshop virker. Især hvis du opererer inden for sundhed og økonomi. Det er ikke en størrelse, der er nem at søgemaskineoptimere. For det kræver mere end bare at rette nogle indstillinger, formuleringer eller skaffe et par gode links. Læs her, hvad det handler om.
I mange år handlede SEO om at have de rigtige søgeord og de rigtige link til din hjemmeside eller webshop. Så var der gode chancer for at få en topplacering i søgeresultaterne.
Senere begyndte Google at vurdere indholdet på hjemmesiden, og hvor godt det matchede de søgehensigter, folk havde, når de søgte på emner eller produktkategorier, der var relevante for din hjemmeside at ranke på.
I august i år strammede Google så kravene til kvaliteten af hjemmesiden endnu en gang. Nu er det ikke længere nok, at indholdet er godt. Nej, din hjemmeside eller webshop skal også virke troværdig – og det skal dit firma også.
Det som Google kigger på, når de skal vurdere din hjemmeside, er hvor høj en grad af ekspertise, autoritet og troværdighed siden udviser.
Det er tre vigtige faktorer, som Google kalder for EAT, og vægter højt på alle hjemmesider. Specielt på sider, der omhandler sundhed og økonomi. Det er to områder, hvor vigtigheden af korrekte oplysninger og anvisninger er ekstra høj. Således skal du jo som kunde have ekstra tillid til, hvad for eksempel en side som Vape4you skriver, hvis du gerne vil bruge deres produkter til holde op med at ryge.
Når Google skal vurdere din sides EAT-parametre, ser de bl.a. på, hvilke skribenter I anvender. Er de navngivne? Er der en kort beskrivelse af dem? Og er der f.eks. link til deres LinkedIn-profil? Derved er det nemt at tjekke, om skribenterne har den rigtige uddannelse eller de rigtige meritter til at kunne udtale som om det emne, de skriver om på din hjemmeside.
Også hjemmesiden eller webshoppens pligtsider som f.eks. Om-siden, handelsbetingelser og lignende skal sende et klart signal om, at der er tale om både en seriøs hjemmeside og webshop og et seriøst firma. Kan du supplere med en side med redaktionelle retningslinjer, der fortæller noget om, hvad I gør for at sikre, at det indhold I udgiver på siden er korrekt og i topkvalitet, står I endnu stærkere.
Troværdigheden, autoriteten og ekspertisen handler også om, hvordan andre omtaler jeres hjemmeside, webshop eller firma. Er siden anmeldt nogen steder? Hvilken bedømmelse får den så? Er der links fra mange troværdige hjemmesider til jeres side? Og er jeres firma omtalt positivt i medierne?
Som du kan se, er det ikke særlig nemt at søgemaskineoptimere for den slags parametre. En dårlig anmeldelse er ikke lige sådan at få slettet. Og anvender I f.eks. tekstbureauer til at skrive jeres tekster på siden, er det sjældent, at skribenterne kan fremvise de rigtige meritter i forhold til indholdet.
Men EAT er kommet for at blive. Så du kan ikke sidde de tre vigtige parametre overhørig. Ikke hvis du vil sikre, at jeres hjemmeside eller webshop fortsat skal have de bedste placeringer i søgeresultaterne.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.