Tags:
Du sidder med din gode idé, eller din spirrende virksomhed og skal planlægge, hvordan du får skabt noget opmærksomhed omkring den. For et par hundrede år siden, havde word-of-mouth (WoM), været den eneste mulighed du reelt havde. Altså du skulle fortælle andre om din virksomhed, eller få andre til at gøre det. WoM har aldrig været ligegyldigt, men det blev lidt mindre livsvigtigt for en virksomhed, i takt med at teknologien udviklede sig, og man kunne begynde at reklamere for sig selv vidt og bredt.
Den nuværende generation af kunder og kommende kunder, er vokset op i et sandt bombardement af indtryk fra forskellige virksomheder i forskellige former, der er markant anderledes end WoM-marketing. Det betyder ikke at dine potentielle kunder er blevet immune overfor annoncering. Blot at det måske skal gøres på en lidt anden måde. Snakker vi WoM, i 2019, kommer vi ikke udenom de sociale medier. Desto yngre dine kunder er, desto mindre chance har du for, at ramme dem med en TV-reklame. Ikke dermed sagt at de er ubrugelige, men det handler i dén grad, om din målgruppe. Kaster du dig over markedsføring på de sociale medier, er der en masse ting, du skal tage højde for.
Men før du går i gang med en decideret marketingstrategi, vigtig som den er, så overvej først, hvad det er du deler. Får du folk til at klikke på din virksomhed, skal der også være noget engagerende eller informerende indhold, der gør, at de føler det er det værd. Hvad dette er, afhænger 100 % af din branche. Men generelle fingerpeg er, at sørge for at der er noget på din side der eventuelt kan gøre folk nysgerrige efter, at klikke videre rundt. Måske er målet med din virksomhed, at skabe overblik over, hvilke muligheder en kunde har i en bestemt branche i 2019. Det kan også være generelle tips og råd fra den branche du selv er i, eller måske en pop-quiz for at teste hvilke behov folk har. Om det er en af disse tre, eller noget helt fjerde der virker for dig, afhænger af din målgruppe og hvad du vil tilbyde med din virksomhed. Men det er indhold der er relativt let at lave, for nystartede virksomheder, så du sikrer at der er noget at hente for en kunde, når denne klikker ind på din hjemmeside, eller sociale medie profil.
Hvis du kan sprede din virksomhed ud, og gøre det dét værd, for brugere at gå ind på dine sider, så er du allerede godt i gang. Det handler om at skabe slutbrugere, og indtil videre har du ikke tjent noget, på disse råd. Men du kan ikke tjene penge, hvis folk ikke ved, at du eksisterer. Dét problem, kan sociale medier afhjælpe dig med. Hvis du er villig til at lægge arbejdet i det og skabe en god stratetgi for det, kan Word-of-Mouth være lige så vigtigt, som det var dengang det var den eneste marketing-metode.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.