De nye, lange meta descriptions giver Googles brugere meget mere information at vurdere de enkelte sider i søgeresultaterne på. Det gør det meget nemmere for brugerne at finde frem til den side, der bedst besvarer deres søgning. Det betyder, at de nye meta descriptions på op til 325 tegn kommer til at give dig færre besøgende fra søgeresultaterne på bundlinjen - men dem som kommer, er væsentligt mere interesserede i din side.
Derfor er det vigtigt, at din meta description lover brugerne en unik fordel og et konkret udkomme, hvis de vælger din side frem for konkurrenternes i søgeresultaterne. Samt at du giver et klart call to action, der får brugerne til at handle.
Med 325 tegn i stedet for tidligere 155-160 tegn (eller omkring 920 pixel) til din meta description, bliver der væsentlig mere plads til at skrive en salgstale for din side i søgeresultaterne. Samtidig skal du passe på med, ikke at give så meget information væk i meta description, at du får givet hele svaret på det, folk har søgt om. For så er du helt sikker på, at de aldrig klikker på din side. De har jo læst det, de har brug for.
Omvendt skal du også passe på med, at det du skriver, virker relevant og ikke kun virker som om, det udelukkende er skrevet for at sælge klikket til siden ind. Det er en hårfin balancegang.
Allerhelst skal du skrive noget, der indikerer over for brugerne, at du ved, hvad det de har søgt på, drejer sig om, og at et klik på dit søgeresultat vil give dem noget ekstra, unik viden eller en ny løsning, som de kun finder på netop din side - eller at du har et helt særligt produkt, eller giver kunderne nogle helt unikke fordele, hvis er en webshop , du skal have folk til at klikke sig ind på.
Det kræver, at du formulerer både title og meta description på en helt speciel måde, og anvender nogle helt bestemte ord og vendinger, samt indsætter et call to action sidst i din meta description.
Her kan du med fordel kigge på, hvad professionelle copywritere bruger. Skal de have noget til at tage sig ekstra interessant ud, bruger de nogle såkaldte power-words. Det er ord, som den del af vores hjerne, der træffer beslutninger for os, reagerer ekstra meget på. Ord som fordi, øjeblikkelig, effektiv, garanteret, utrolig, bonus, kontant og gratis og vendinger som "gå ikke glip af" eller "hemmeligheden bag" hører til i denne gruppe.
Samtidig er det vigtigt, at du konkretiserer fordelen ved din side allerede i sidens title. Her spiller tal en vigtig rolle. F.eks. "5 effektive tips til…" er væsentligt mere konkret end bare "Tips til…".
Så bruger du power-words, konkretiserer fordelene ved din side, lover brugerne noget, de ikke kan få andre steder, og afslutter med et call to action i din meta description, er du godt i gang med at sikre flere besøgende til din side ved hjælp af de længere meta descriptions.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.