Tags:
De fleste firmaer med en hjemmeside på nettet har prøvet det. Pludselig en morgen er de faldet drastisk i placeringen i søgeresultaterne på et eller flere af firmaets vigtigste søgeord. Så går alarmen!
Google har det skabt en hel industri af firmaer, der forsøger at udtale sig om årsagen til fald og stigninger i firmaets placering i søgeresultaterne. Samtidig rådgiver de gerne om, hvordan du kan få firmaets hjemmeside til at opnå bedre placeringer i søgeresultaterne ved at skrue på denne eller hin magiske parametre.
Tilsvarende har interessen for at holde øje med firmaets placering i søgeresultaterne skabt en masse forskellige online tjenester, der overvåger forskellige firmaers placeringer i søgeresultaterne på Google.
Disse tjenester bliver brugt lidt ligesom et alarmsystem til hjemmet. Det overvåger og giver alarm, hvis nogen bryder ind, mens du ikke er hjemme. Nogle gange er alarmen god nok – andre gange er det falsk alarm. Problemet er bare, at det aldrig er til at vide, hvornår det er hvad, før du har undersøgt sagen nærmere.
Følgerne af et drastisk fald i placeringerne i søgeresultaterne for firmaets vigtigste søgeord kan være ganske alvorlige. Hele firmaer – også herhjemme – er set gået neden om og hjem, eller lever videre i et stærkt decimeret format efter de er faldet ud af side et i søgeresultaterne. Så truslen er skam ægte nok.
Så hvad gør du, hvis du en morgen tjekker din Accuranker, Tiny Ranker, eller hvad du nu bruger, og du er faldet på et eller nogle stykker af dine vigtigste søgeord?
Først og fremmest skal du starte med at slå koldt vand i blodet, og forsøge at beholde evnen til at tænke klart. Oftest opstår der små eller store fluktueringer i dine placeringer i forbindelse med at Google skruer på deres algoritmer. Det har Google det med at opdage i løbet af et par dage eller uger. Fænomenet kaldes Google Dance, og går tit over af sig selv.
Tjek dernæst at den tekniske og onpage SEO er i orden på de sider, der ranker for søgeordet – og at du ikke har brugt dubiøse linkbuildingfirmaer eller andre Black-hat trick til at forbedre dine placeringer i søgeresultaterne.
Er du OK på disse parametre, bør du efterfølgende tjekke op på Googles Webmaster Central blog, for at se om de har meldt noget ud om algoritmeændringer. Det gør de oftest i god tid før de sker.
Undersøg dernæst de forskellige blogs som Search Engine Land og Search Engine Journal, for at se om andre har oplevet det samme. Her vil der oftest være nogle bud på, hvad du bør se nærmere på, for at komme ud af klemmen.
Først hvis der ikke er sket noget i løbet af et par uger, er det på tide at tilkalde kavaleriet. Lidt is i maven kan spare dig for mange penge. For oftest er det bare Google, der danser lidt.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.