Affiliate marketing er blevet mere udbredt i løbet af de seneste par år, der primært skyldes mere information vedrørende emnet og en lang række gode kampagner fra diverse webshops. Du vil stort set kunne finde en affiliate partner inden for enhver branche, det kan være rigtig nyttigt, hvis man har stor viden omkring et emne eller kendskab til en branche. For vi kan ikke komme uden om det – en god affiliate side indeholder tonsvis af informationsrige artikler, som er skrevet med det gode indhold for øje og beriger læseren med vigtig information samt en hjælpende hånd til det endelige salg.
Størstedelen af dem jeg hjælper i gang med affiliate marketing går rundt med den tanke, at de ikke er kompetente nok eller nok inde i emnet og det er selvom de ved 1000 gange mere om emnet end jeg gør. Det er lige netop denne faktor 1000, der gør dem berettet til at lave en side omkring emnet. Det kan godt være de ikke kender emnet ned til mindste detalje, men de ved meget mere end stort set alle andre i befolkningen. Når man står i denne situation er man berettiget til at skrive indhold og opbygge en affiliate side, hvis ikke, vil jeg anbefale man ikke vælger emnet, da researchtiden vedrørende emnet kan overstige sin kommende indtjening – det virker kun i nogle brancher.
Når den rette branche er valgt, skal du have noget evidens for projektets sundhed – er det et emne som folk søger efter og hvilke søgeord eller sætninger er gode. Hvis der ikke er et acceptabelt antal søgninger per måned, vil det ikke blive en sund forretning. I stedet må du gå efter en af den branche jeg nævner i slutningen af dette indlæg.
Du vil med stor sandsynlighed sælge noget via din affiliate side ellers er det ikke særlig profitabelt på den lange bane. Hvis du skriver om boremaskiner eller et andet produkt, hvor du typisk kan have aftaler med flere end et firma, så bør du fremvise en pristabel på din side. Hvis du skriver om den helt nye boremaskine fra det her kendte mærke, kan pristabellen vise forbrugeren hvor det er billigst at købe – det virker mere uvildigt når de bliver præsenteret for flere virksomheder, og din side ikke konsekvent reklamerer for kun en side.
Hvis din affiliateside ikke guider brugerne til en bestemt boremaskine, men måske en side omkring skrotpræmie bil, vil det blive en anelse sværere at indlemme en pristabel. I dette tilfælde må man lavere reklamen lidt mindre tydelig, så man ikke bliver ramt af en bølge af brugere, der ikke tilgiver siden den reelle værdi, fordi siden er plastret til med reklamer for ét specifikt firma – det er nogo.
Indhold er stadig den eller en af de faktorer, der har størst indflydelse på ranking anno 2017. Når du har fundet hvilken branche som du gerne vil starte en affiliate side om, skal du efterfølgende lave en søgeordsanalyse, men eftersom du har relativ meget viden inden for netop dette emne ved du måske allerede hvad folk søger efter? Jeg vil starte ud med at lave mindst 10 artikler af 1500-2000 ord vedrørende underemner. Fundamentet skal først bygges. Når du har skrevet disse forholdsvis lange artikler, skal du forfatte en artikel om det generelle emne, hvor du kan linke internt til underemnerne. Dette kaldes for intern linkbuilding og dette elsker Google.
Jeg anbefaler de omkring 10 stk artikler, fordi det giver et godt grundlag for at se om det er muligt at tjene penge på sin affiliate side. Hvis det er, er det en god tommelfingerregel at udgive et nyt indlæg hver uge.
1. Du udgiver nyt indhold som Google elsker
2. Du vil optage flere pladser i SERP
3. Mere trafik
4. Mere salg
En branche med fuld fart er siderne med online gavekort til alverdens ting, det er i sær oplevelsesgaver som sælger godt eftersom flere undersøgelser viser en oplevelse giver mere glæde fremfor en fysisk enhed.
Jeg er medlem af flere affiliate netværk, hvor jeg gang på gang ser gode tal for disse kampagner. Mange af produkterne er ligeledes relativ dyre og dette betyder alt andet lige en højere indtjening pr. solgt enhed. Den mest populære aktivitet hos flere af disse portaler, er muligheden for at gå rundt på den gamle lillebæltsbro. Du kan evt. lave en side med guides til hvilke gaver man skal vælge ”til ham”, ”til far”, ”til mor”, da antallet af søgninger på netop disse keywords er i høj kurs.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.