Tags: Arbejdsliv & Tendenser
Som ny eller mindre erhvervsdrivende er affald måske ikke top-of-mind. Har firmaet egen erhvervsadresse, får I naturligvis tømt skraldespand på lige fod med andre firmaer. Men hvad nu, hvis jeres affald er større end eller ikke må komme i den almindelige dagrenovation? Hvad gør I så?
Er du nystartet erhvervsdrivende og driver din virksomhed fra hjemmeadressen, bliver du opkrævet et særligt erhvervsgebyr til den kommunale affaldsordning, uanset om din virksomhed har noget affald eller ej. Det har der været meget polemik om i medierne, uden at praksis er blevet nævneværdigt ændret på området. Gebyret er allerhøjest blevet sænket en lille smule.
Tilsvarende har de fleste erhvervsvirksomheder med egen firmaadresse en skraldespand, der bliver tømt sammen med den almindelige dagrenovation.
Men hvad gør du så, når du har affald, der enten er for stort eller for meget af, til at det kan komme i dagrenovationen eller har affald, der slet ikke må komme i den almindelige skraldespand?
Har du firmaet hjemme eller er du ejerleder i en mindre virksomhed, vælger du sikkert selv at køre på genbrugsstationen eller den nærmeste miljøstation, som modtager den pågældende type affald. Det kan også blive en arbejdsopgave for en af de ansatte.
Men har du selv eller firmaet ikke en bil, der kan fragte affaldet på betryggende vis, eller er mængden af affald stor, kan det hurtigt blive både besværligt og bekosteligt. Og nogen typer affald vil du simpelthen ikke transportere i din privatbil. Enten fordi det sviner, lugter eller er direkte irriterende at håndtere. Som f.eks. pakkefyld, der nemt kan ende med at ligge alle vegne, hvis det ryger ud af den kasse eller pose, det opbevares i.
Alternativet til at I selv ligger, og fragter jeres skrald rundt, er at hyre nogen, der kan køre det for jer. Selvfølgelig kan du bestille en 3x34 til at køre storskrald fra firmaet på genbrugs- eller affaldspladsen. Men det er nok en lidt bekostelig løsning.
Den smartere løsning er at finde et lokalt firma som f.eks. Skraldebilen.dk, der henter alt jeres affald og sørger for miljømæssig korrekt aflevering eller genindvinding af det. De henter tilmed affaldet inde i firmaet, også selv om I ikke bor i stueplan.
Firmaet her kører primært i hovedstadsområdet, men der findes lignende firmaer over hele landet. De tilbyder oftest også alt lige fra rydning af kontorer, bortskaffelse af brugt kontorinventar, samt nedrivning, afmontering og mange andre former for affaldshåndtering.
Priserne er oftest langt billigere end føromtalte 3x34-løsning eller at leje en kassevogn for en dag. Billigst er det oftest hos de firmaer, der selv genindvinder eller sælger brugt inventar til genbrug.
Mange af denne type firmaer tilbyder også faste aftaler, hvor de kommer forbi f.eks. en gang om måneden og henter det affald, I ikke kan skaffe jer af med selv.
Grunden til at jeres affaldshåndtering er vigtigt, handler naturligvis om jeres miljømæssige fodaftryk som firma. Men lige så vigtigt er det for de af jeres kunder, der handler miljøbevidst. Her vil en fast ordning med et firma, der er kendt for at stå for genindvinding og genbrug være et ekstra plus i karakterbogen for jer.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.