Har du ordet i din magt, kan du nemt holde læseren fanget, når først de er kommet ind på jeres hjemmeside. Det kræver ”bare”, at du forstår at ramme læserens søgeintention, samt at du bruger et ældgammelt copywriter-trick. Læs med her og få fidusen.
Har du hørt, at folk ikke gider læse noget på nettet, tager du helt fejl. Og har du hørt, at vi kun kan koncentrere os i kortere intervaller, har du sikkert lyttet til den misforståede teori om vores guldfisk-hukommelse. For sandheden er, at vi rent faktisk KAN koncentrere os længere tid, end de 9 sekunder en guldfisk er om at afgøre, om noget er et bytte eller en fare. Det kræver bare, at det vi skal koncentrere os om, er vigtigt nok!
Hvad betyder det for din tekst?
Derfor er det ekstremt vigtigt, at du sørger for, at den tekst du skriver, passer præcis til den intention, som folk havde med deres søgning. Det vil sige, at du rammer præcist den problemstilling, eller hvad det nu var, der fik folk til at gribe ud efter deres mobil, for at søge på noget en helt almindelig onsdag klokken lidt i 9 om formiddagen.
Allerhelst skal du allerede overbevise potentielt besøgende i selve søgeresultaterne om, at den her artikel eller det her blogindlæg giver dem præcist det svar, som de er på jagt efter. Det gør du ved at skrive en fængende title og meta description, der sælger klikket til din hjemmeside ind.
Dernæst skal læseren blive overbevist om, at det stadig er tilfældet, så snart de kommer ind på selve siden på din hjemmeside. Det gør du ved at skrive en overskrift og en manchet på siden, der passer til den samme søgehensigt, som du skrev title og meta description til.
Sørg også for at sidens mellemrubrikker understøtter dette. For det er det næste, som den besøgende lige scanner, inden de giver sig til at læse artiklen.
Men vent! Der er mere endnu!
Vil du øge chancen for, at de besøgende fortsætter med at læse artiklen helt til ende, kan du indsætte nogle særlige sætninger, der virker som cliffhangere i teksten. De skal helst indsættes som et afsnit for sig. Derved bliver de også fanget af dem, som skimmer teksten, og får måske gjort dem interesserede i at stoppe op og læse den tekst, der følger efter.
Det er sætninger som f.eks.:
Og lignende sætninger der har stopeffekt og samtidig peger fremad i teksten med en indikation om, at her kommer noget vigtigt. Varianter af de to første på listen, har du allerede mødt tidligere i denne artikel.
Teknikken kaldes for bucket brigades, fordi de skovler læseren fremad i teksten, som vandspanden der vandrede fra hånd til hånd i de menneskekæder, folk dannede i meget gamle dage, når der skulle slukkes ildebrande.
Tricket stammer fra de lange salgsbreve, som firmaer tidligere sendt til folk. Denne tekstform var også populær på internettet i starten, men er i dag erstattet af båndopdelte landingpages, der leverer den ene salgspointe efter den anden i kort form.
Det bedste sted at placere en bucket brigade i din tekst, er der, hvor du på forhånd kan regne ud, at der er en vis risiko for, at folk er ved at tabe koncentrationen.
Ved at bruge en bucket brigade-vending, gentænder du deres interesse.
Alternativt kan du også forsøge at forudsige, hvilke forbehold eller spørgsmål læserne sidder med omkring teksten og så bruge det som en slags bucket brigade for at holde på deres opmærksomhed.
Sørger du for at ramme folks hensigt eller slutmål med søgningen – hvad er EGENTLIG grunden til at de foretog søgningen – og bruge den gamle copywriterteknik med bucket brigades ned gennem teksten, øger du chancen for, at folk læser hele din tekst og får alle dine budskaber.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.