Bloggen

Kom godt i gang med online markedsføring af din webshop

I dag har du som webshop-ejer flere kanaler og platforme, end nogensinde før, til at markedsføre dine produkter via. Men det kan være vanskeligt at tage beslutning om en markedsføringsmetode, især hvis du har et mindre, eller endog mellemstort firma med et begrænset budget og begrænsede ressourcer. 

Selvom en del online markedsføring på kan gøres gratis er det samtidigt tidskrævende og det kræver også, at du er skarp til at identificere netop de online platforme og kanaler som fungerer med de produkter eller services som du udbyder – for nogle webshops er det værdifuldt at fokusere på direkte markedsfæring via online annoncering, hvorimod andre finder værdi i godt skrevet indhold som indirekte markedsføring af ens produkter.

Men hvis vi ser overordnet på det, hvilke markedsføringskanaler er de oplagte for den mindre virksomhed som primært henvender sig til sine kunder via online markedsføring?

I det følgende vil vi fremhæve et par markedsføringskanaler og kort beskrive deres funktion, samt linke til ressourcer/sider som i den forbindelse kan få dig hurtigere videre i processen.

Markedsføring via blogs

En af de bedste markedsføringsstrategier for den mindre virksomhed er uden tvivl blogging. Ved at forsyne dine potentielle kunder med informativt, ikke-salgsbaseret indhold, som du gør tilgængelig via din egen blog eller som gæstblogger kan du og din virksomhed etablere jer, som eksperter inden for et ønsket område. Det at udgive informativt indhold via en blog på din webshop kan også positivt påvirke dine rangeringer på Googles søgeresultater.

Ved at blogge nyt indhold mindst to gange om ugen forøger du markant din webshops mulighed til at blive fundet på de store søgemaskiner (primært Google eftersom som næsten alt trafik genereres via denne søgemaskine). Jo mere du blogger, desto mere trafik vil din webshop få fra Google, samt de lidt mindre søgemaskiner Yahoo og Bing – det er dog her ekstremt vigtigt at bemærke, at dit indhold skal have en relativ høj kvalitet. En masse artikler, guider og blogindlæg uden reel værdi for dine potentielle kunder er spild af tid – det handler på ingen måde om kvantitet, men udelukkende om kvalitet.

Når du tilfører nyt indhold til din blog kan du med fordel henvise til enten produkter eller services som netop din webshop er specialiseret i at tilbyde. På den måde viser du potentielle kunder hvordan de kan løse problemstillinger med dine produkter eller services. Overvej at gøre gæsteblogging en del af din online markedsføringsstrategi. 

Markedsføring via betalt trafik

Er klassisk måde at markedsføre dine produkter og services online på er via betalt trafik, hvor du via forskellige netværk helt konkret køber besøgende til din webshop i håb om at de bliver konverteret til betalende kunder – det med ”i håb om” skal selvfølgelig forstås på den måde, at én ting er at købe sig til besøgende og noget helt andet er at måle på hvor meget din betalte trafik er værd og hvordan du kan optimere ind indtjening på dine ”købte” besøgende.

Når man taler om betalt trafik, så burger man ofte fagudtryk som PPC (Pay-per-Click) eller betaling per klik/besøgende og det bunder selvsagt i, at her er tale om amerikanske fagtryk. Men hvorfor er det interessant med betalt trafik?

Det er vigtigt for webshops, at de skal være så målrettede med deres markedsføringsbestræbelser og investeringer, som muligt, især hvis deres produkt/service er lokalspecifik og her er betalt trafik er en nem måde at opnå det på. Betalt trafik kan også være en omkostningslet måde at stikke tæerne ned i online markedsføringsverdenen på og bruge dine markedsføringspenge til særligt at målrette de områder og kundesegmenter, som mest relaterer sig til din webshop.

Her vil vi give dig en oversigt om de netværk i Danmark som kan tilbyde dig betalt trafik:

Google AdWords – næsten alle har hørt om Google AdWords og det er nok de mest udbredte netværk til betalt trafik I Danmark.

Bing/Yahoo – kan sammenlignes med AdWords, men deres andel af dansk, betalt trafik er lav.

Facebook-Annoncer – er markedsføring via Facebook og her kan du virkelig trække et stor volumen betalt trafik.

Pricerunner.dk – Pricerunner.dk sammenligner prisen på mange fysiske produkter og her kan mange webshops med fordel annoncere deres produkter online.

Kelkoo.dk – minder meget om Pricerunner.dk, men deres trafik-volumen er knap så stor.

Shopello.dk – er som Pricerunner.dk og Kelkoo.dk, men deres trafik er ret lav I Danmark lige nu.

Inden du går i gang med at placere dine annonceringskroner i nogle af disse netværk er det umådeligt vigtigt at du opsætter en form for konverteringssporing op i din webshop for at se god en investering din betalte trafik er – her er Google Analytics nok den bedste løsning. Med Google Analytics kan du se en oversigt over alle besøgende på din webshop og samtidigt se f.eks. hvor meget du tjener på din betalte trafik fra Facebook osv.

Markedsføring via Pinterest og Instagram

Hvis du sælger et i høj grad visuelt produkt, eller serviceydelse, lad os antage at du er inden for bryllups- eller tøjbranchen, bør du regelmæssigt udgive dine produktbilleder på Pinterest og Instagram. Begge online tjeneste er gratis og har begge en stor tilslutning, især blandt kvinder.

Du kan trække stor tilstrømning og gratis trafik til din webshop via Pinterest og ingen platform anvender hashtags til opbygning af publikum som Instagram. Når det drejer sig om varer og serviceydelser – især henvendt til kvinder i alderen 18 til 65 – bør du klart overveje at anvende Pinterest.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.

Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Tags:
Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Tags:
Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Tags:
Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Tags:
Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Tags:
Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Tags:
Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Tags:
Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Tags:
Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Tags:
Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Tags:
Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Tags:
Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Live streaming bliver brugt på mange spændende, kreative og forskellige måder. I dette indlæg ser jeg på live streamingens historie, og hvad den kan bruges til.

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Tags:
Økonomi
Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Tags:
Økonomi
Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

En holdbar og velgennemtænkt markedsføringsstrategi er alfa og omega, når du starter ny virksomhed op. Sådan bærer du dig ad, når strategien skal planlægges.

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Tags:
Økonomi
Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Som økonomistuderende har jeg tilegnet vigtige redskaber til bedre forståelse af samfundsøkonomien og mikroøkonomi. Det er vigtigt, inden man springer ud i iværksætterlivet, at sin private økonomi kan tåle at blive væsentligt forandret og her tænker jeg på især den negative retning. I værste fald, er dit projekt ikke lige så elsket af andre, som du selv går og tror. Derfor skal din privatøkonomi være toptrimmet til det værste.

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Skal du have fuld effekt af de nye, lange meta descriptions, som Google har kørt med siden midten af november i fjor, skal du fokusere teksten i dem på at overtale de besøgende til vælge dit søgeresultat frem for konkurrenternes. Det får du 4 konkrete tips til her

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Du kan sagtens selv tage produktbillederne til din webshop - og stadig få nogle gode og professionelle billeder. Med en fotoboks og et godt program til at efterbehandle billederne er du rigtigt godt kørende.

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Tags:
Økonomi
Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Black Friday er efterhånden lige så stort herhjemme, som det er i oprindelseslandet USA. Traditionelt betyder det tilbudspriser langt under indkøbspris og andre fuldstændigt vanvittige tilbud. Men nu synes der at være en ny trend på vej, der i stedet giver kunderne merværdi og butikkerne mulighed for at promovere nye produkter.

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Et foredrag om at bryde vanens magt, kan være jeres første skridt foran konkurrenterne. For gør du og dit firma, som I altid har gjort, får I de samme resultater, som I er vant til. Er de ikke gode nok, skal I gøre op med jeres vanetænkning og lægge en ny kurs.

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Hvis du formår at undgå disse 9 klassiske SEO fejl eller får dem fikset med det samme, vil jeg garantere et boost i dine nuværende placeringer

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Der findes et hav af online værktøjer til optimering af salget på sin webshop eller for at opnå mere viden om sine kunder og deres søgevaner.

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

I løbet af de seneste år er de mindre virksomheder begyndt at fokusere på de sociale medier, fordi de fejlagtigt tror de kan kapre lokale kunder gennem Facebook. Dette sker på bekostning af aktivitet på deres hjemmeside eller helt manglende hjemmeside.

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Vil du skille dig ud blandt din konkurrenter - og blive husket? Så læs med her.

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Optimer dine resultater med den rette belysning

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Servicér dine kunder med en opdateret menu og specifikke kalorietal på menuen

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Hvis du gerne vil opnå bedre placeringer på lokale søgninger, skal du læse dette korte indlæg.

Alexander Leo-Hansen

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Jeg giver dig nogle enkelte tips til beder placeringer i Google.

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.

Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.