Tags: Arbejdsliv & Tendenser
Er du træt af de evindelig gavekurve, vinflasker eller kunst- og pyntegenstande som julegaver til kunder og ansatte? Så prøv noget, der med garanti vil skabe glæde og kunne bruges af alle – og som er meget lettere at håndtere end både gavekurve, vingaver og andre af de traditionelle firmajulegaver. Vi giver et par bud her!
Så nærmer tiden sig igen, hvor du skal til at have styr på firmajulegaverne – både dem til dine ansatte og dem til kunderne. Hvad skal du finde på i år, der signalerer, at I er et firma, der er med helt fremme på beatet – og som samtidig rent faktisk er noget, dine ansatte og kunder kan bruge til noget, og som de oså bliver glade for?
Du kan selvfølgelig altid vælge at give en ged eller støtte et andet ulandsprojekt på en eller anden måde og så give det som julegave til medarbejdere og kunder.
Men selv om det er svært at sige noget imod sådan en gestus, er det sjældent noget, der vækker begejstring hos hverken kunder og da slet ikke hos medarbejderne. For selv om de får et flot julekort, der fortæller om din donation, og præsenterer projektet, bliver det nok mere set som en smart måde at profilere firmaets sociale profil på, end som en påskyndelse for samarbejdet i året der gik.
Skal det være en julegave, der tæller for dem, der modtager den, skal det være noget, de selv kan bruge. Så enkelt er det – og nej, det lyder ikke pænt, når man siger det rent ud.
Derfor kan det også være sin sag at vælge den rigtig firmajulegave til alle. For uanset om du vælger at give noget kunst, noget nips eller porcelæn, eller vælger den klassiske løsning med vin eller chokolade, vil der altid være nogen, der ikke bryder sig om det, du giver dem.
Internt kan det hurtigt skabe en dårlig stemning og murren i krogene, hvis der er mange af medarbejderne, der har noget at påklage julegaverne. Blandt kunderne kan det føre til, at de vælger andre græsgange, eller lægger færre ordrer hos dig næste år – uden at du nogensinde finder ud af sammenhængen.
Derfor er der flere og flere firmaer, der får øjnene op for firmajulegaver, hvor modtagerne selv kan vælge, hvad de får for en gave. Det kan enten være i form af adgang til en særlig webshop med alt inden for isenkram, vin, chokolade, madvarer og så videre eller i form af oplevelsesgaver.
Webshop-modellen fungerer ved, at du giver hver enkelt medarbejder eller firma et gavekort på en vis værdi. Det kan de så handle for i webshoppen.
Oplevelsesgavekortene fungerer stort set på samme måde. Har får modtageren også mulighed for at vælge en oplevelsesgave op til en bestemt værdi. Det kan være alt lige fra en brunch for to og til et kvarters kørsel i en Ferrari eller anden supersportsvogn – eller en bridge-walk på den gamle Lillebæltsbro, en ballonflyvetur eller noget af det andet, som mange har på deres Bucket-list.
Det bedste ved det hele er logistikken. Gavekortene kræver blot en kuvert, og kan oftest skrives ud direkte for leverandørens hjemmeside. Det sparer dig for en masse logistik, transportudgifter og utilfredshed.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.