Tags: Kommunikation
Softwarefirmaet med fokus på SEO, Moz, har netop foretaget endnu en analyse af 10.000 konkurrenceprægede søgeord i Google, hvor fokus har været på hvorvidt en side benytter sig af et SSL-certifikat eller ikke. Undersøgelsen viser at 50% af alle sider på side 1 i Google har opsat dette certifikat til sammenligning til kun 30% for 9 måneder siden. Grunden til den positive vækst i dette tal, kan skyldes den massive hype omkring forbedret SEO. Dette skyldes et citat fra Google Webmaster blog:
“For these reasons, over the past few months we’ve been running tests taking into account whether sites use secure, encrypted connections as a signal in our search ranking algorithms. We've seen positive results, so we're starting to use HTTPS as a ranking signal. For now it's only a very lightweight signal”
Kilde: https://moz.com/blog/half-page-one-google-results-https
Dette resulterede i kronede dage for de virksomheder som sælger SSL-certifikater. Problematikken i disse resultater er, at det først er fremmest er svært at dokumentere en positiv SEO effekt efter indførelse af SSL. Derudover vil jeg komme med det postulat, at denne vækst i antallet af hjemmesider med SSL bliver accelereret af netop undersøgelser som disse, fordi de manglende sider uden SSL skynder sig at erhverve sig et.
Hvis vi skal følge trenden i forhold til Moz’ undersøgelse, skal 70% af siderne på side 1 i Google have et SSL-certifikat. Jeg vil umiddelbart mene det kan virke misvisende, at man skal have sådan et certifikat for at ligge på side 1, fordi de selvsamme sider lå på de samme placeringer uden et certifikat.
Jeg kan dog kun tilkendegive at en krypteret forbindelse til de besøgende er et must, og kan have en medvirkende effekt til et positivt indtryk af siden i og med brugeren kan se den genkendelige lås i toppen af browseren.
Typer af certifikater
Det er de færreste som ved at der findes flere forskellige typer af certifikater, hvor forskellen på disse er typen af kryptering og pris. Jeg vil gennemgå de mest brugte certifikater, så du selv kan danne et overblik over dine muligheder.
Let’s Encrypt er gratis alternativ til de dyre certifikater som findes på markedet. Den gratis kryptering er blevet til på baggrund af donationer fra flere teknologi giganter såsom; Siteground, Facebook, Google osv. Det er nemt at opsætte et certifikat fra Let’s Encrypt og tilbydes ofte af sin webhost.
Extended Validation Single Domain er det mest benyttede SSL certifikat brugt af større hjemmesider såsom, Wupti.com, Nordea.dk osv. Certifikatet er ligeså det mest synlige i browseren i det det vises som en stor og aflang grøn boks ved siden af domænet. Det er noget sværere at opnå dette certifikat, da det kræver en decideret ansøgning til netop dette certifikat hos en af de forskellige udbydere på markedet kontra det gratis certifikat fra Let’s Encrypt som kan installeres med det samme.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.