Tags:
Som nystartet virksomhed handler det om at skabe så stor synlighed og tilgængelig for dit firma som muligt. Ved at være tilstede alle de steder, hvor dine potentielle kunder søger, når de har brug for tjenester og produkter, i stil med dem du sælger, øger du chancerne for, at de vælger dig og dit firma. Det gælder også branche- og opgaveportaler, der kan give dig nye leads, du ellers aldrig havde fået.
Der findes brancheportaler inden for stort set alle brancher. Oftest er de tilknyttet det eller de førende online medier i branchen. Brancheportalen svarer med andre ord lidt til den gamle ”indkøbsbog”, som mange af de trykte branchemedier udgav hvert år i gamle dage. Eller til den gamle fagbog, som telefonselskaberne udsendte. Her kunne de enkelte firmaer købe sig til en annonceplads. Og det er i princippet det samme, du kan i dag på en online brancheportal.
Netop fordi brancheportalen er online, får du ikke bare en annonce. Du får oftest en fast profilside, hvor du kan fortælle om dit firma. Du får også tit mulighed for at udgive pressemeddelelser og andre nyheder, der så vises på portalens nyhedsfeed. Nogle portaler tilbyder også, at du kan udgive dit produktkatalog, lidt i stil med den måde, du kan præsentere produkter på dit firmas side på Facebook. Endelig kan du oftest købe større synlighed gennem forskellige former for målrettet annoncering på portalen og i det nyhedsbrev, de fleste portaler udsender til branchen.
Så hvad selve brancheportalen helt konkret indeholder og hvordan den er bygget op, kan være meget forskellig. Men en af de vigtigste fordele ved den er, at der kommer mange besøgende hver dag, som leder efter alt lige fra underleverandører og samarbejdspartnere inden for branchen og til firmaer, der kan løse en konkret opgave for dem.
Netop trafikken og “overblikket” er den vigtigste årsag til, at du bør overveje at købe plads i den brancheportal, der findes for din branche. Synligheden kan nemlig gøre hele forskellen for dig.
Det er nøjagtig den samme synlighed, ejendomsmæglerne får, når de indrykker annoncer på en af de mange portaler for ejer- og lejeboliger. For selv om de enkelte ejendomsmæglere annoncerer boligen på deres egen hjemmeside, kommer der langt flere kunder forbi portalerne. Det skyldes, at portalerne samler tilbud fra flere ejendomsmæglere, gør det nemt at indsnævre boligsøgningen til bestemte byer eller regioner, og på anden måde skaber overblik for brugerne.
Helt det samme gælder brancheportalerne. De er samtidig det naturlige første sted at lede efter en samarbejdspartner, for dem der ikke kender branchen særlig godt. Eller som vil sikre sig, at de får en leverandør med kendskab til de særlige forhold, der gælder inden for den pågældende branche.
Så selv om det kan være dyrt for dig som nystartet, giver den øgede synlighed oftest hurtigt resultat. Tit i form af nogle kundeemner, du ellers ikke ville have kunnet opdrive selv – simpelthen fordi du ikke kunne gennemskue, at de var interesseret i et firma i din branche.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.