Rabatkoder er ikke lige velset inden for enhver branche. Nogle brancher kan stort set ikke give rabatkoder til deres kunder, fordi deres fortjeneste er så lav, men det er heldigvis ikke tilfældet for størstedelen af danske webshops. Der er flere fordele ved at give sine kunder (og kommende kunder) rabatkoder. Kort fortalt kan det skabe mersalg, gladere kunder og nye kunder. Jeg giver mine 3 bedste bud på brugen af rabatkoder og hvorfor du bør fokusere mere på disse.
Der er ikke nogen bedre måde, at skaffe nye kunder ved at give en smule rabat. Du ser det flere steder. Boozt, Stylepit og andre webshops (typisk tøjbutikker) tilbyder ofte 10% rabat til nye kunder, der vel og mærke opskriver sig på deres e-mail lister. Sørg for at generere en unik kode til hver tilmelding, så en generel kode ikke kan blive brugt af de samme kunder igen og igen.
Retargeting
Størstedelen af de besøgende på din webshop bliver ikke til kunder - det er en kendsgerning. Derfor skal du opsætte retargeting målrettet mod dine tidligere besøgende og gerne ned til mindste detalje. Hvis de kun har besøgt skokategorien, skal du lave unikke annoncer kun med sko og vice versa for de andre kategorier. Lad gerne kampagnen køre i 14+ dage og hav en rabatkode klar, når kampagnen er ved at være færdig. Måske køber de det produkt de var inde at kigge på INDEN de kommer til rabatkoden ellers vil jeg garantere dig for at flere vil købe produktet, når de ser rabatkoden på Facebook. Test det selv.
Du har måske nogle produkter du ikke får solgt særlig meget af, men avancen er ekstremt høj. Det giver dig en unik mulighed. ”Alle ordre over 500 kr. får en gratis XXXX: Brug rabatkode YYYYYY”. Tricket er genialt. Jeg har selv haft rigtig god erfaring ved at tilbyde ”gratis” produkter til kunderne, når de køber over en hvis beløbsgrænse, hvor du nemt kan regne ud hvad din typiske fortjeneste vil være baseret på dine produkter.
Jeg taler om din kerneforretning. Du har nok flere kunder, der handler hos dig flere gange om året hvorimod andre kun handler en enkelt gang. Dine trofaste kunder skal føle sig specielle. Selvom de med stor sandsynlighed vil lægge deres penge hos dig igen og igen, kan du gøre dem en ”tjeneste” ved at tilbyde en rabatkode på en måske lidt højere rabatkodesats end du gør til dine nye kunder. Det er selvfølgelig ikke noget du skal gøre flere gange om året, det er formentlig ikke godt for forretningen, men tænk det gerne ind i din rabatkode strategi.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.