Tags: Økonomi
En af de store udfordringer som iværksætter er, at din tid ofte bruges på andre ting end din kerneforretning. Den tid giver ikke dig nogen indtjening. En af de store tidsrøvere kan tit være at få pengene hjem for den ydelse, eller det produkt, du sælger. Læs hvordan du sikrer dig, at du får betaling for dit arbejde.
Som iværksætter er alt det med bogholderi og fakturering sikkert ikke ligefrem det, der får dig til at springe glad ud af sengen om morgenen. Der er mange ting, der er langt sjovere. Og så er det administrative arbejde jo heller ikke det, du tjener dine penge på.
Til gengæld kan det være det, der betyder, at du undgår tabe mange penge. Og hvis du får det sat godt op fra starten, kan det spare dig for meget tid og mange ærgrelser senere hen.
Det lyder måske banalt. Men mange iværksættere glemmer ganske enkelt at få sendt en faktura med det samme. Enten fordi deres system er for besværligt at bruge, eller fordi de har travlt med andre opgaver også.
Ved at sende fakturaen hurtigt, får du også din betaling hurtigere. Og samtidig har det den fordel, at der er mindre risiko for, at din kunde ikke betaler. De fleste varer og ydelser mister nemlig hurtigt nyhedsværdien, efter de er leveret. Så jo længere der går fra varen eller ydelsen er leveret, jo mindre synes kunden, han eller hun har fået ud af den.
På den måde er er der større risiko for, at du skal til at kæmpe for at få betaling. Sørg for at få dig et regnskabsprogram, der gør det nemt at udsende fakturaer direkte på email med få klik.
De fleste regnskabsprogrammer har også indbygget en funktion til udsendelse af rykkere. Det betyder, at det er nemt og hurtigt at udsende rykkere for manglende betalinger.
Men det kræver, at du har lavet dine personlige indstillinger først. Fx tilrettet teksten, så den passer, og sørget for, at der er alle de oplysninger med, der skal være deri. Det tager typisk kun en times tid eller to at få det sat op. Derefter er det kun nogle få minutter om ugen - eller måske endda måneden - du skal bruge på at sørge for, at dine penge kommer ind.
Hvis du oplever, at en eller flere af dine kunder ikke betaler, selvom du sender både fakturaer og rykkere, er det tid til at tage skeen i den anden hånd. Så skal sagen sendes til inkasso, så du kan få rettens hjælp til at inddrive det skyldige.
Selvom du godt må stå for denne proces selv, er det en god idé at hyre et inkassofirma til at stå for det.
Der er nemlig en lang række regler, der skal overholdes. Og har du ikke styr på disse, risikerer du, at du ikke får noget som helst ud af dit krav til kunden, udover sagsomkostninger og en masse spildt tid.
Der er mange udbydere at vælge imellem på markedet, og det er svært at være sikker på, at du vælger den rette. Men her er nogle gode råd at gå efter.
Mange inkassofirmaer tilbyder en abonnementsordning, hvor du betaler en fast pris årligt, mod at de kører sagerne for dig til en lavere pris. Her er det værd at være opmærksom på, at du kommer til at betale for en ydelse, du måske slet ikke kommer til at bruge.
Vælg i stedet et firma, der tilbyder en no cure - no pay-løsning. Med denne løsning betaler du lidt mere for den enkelte sag. Men til gengæld betaler du kun, hvis du får dine penge tilbage på sagen. Derfor har du ikke en omkostning til noget, du ikke får noget ud af. Og du har sikkert nok af andre ting at bruge dine penge på som iværksætter.
Vær opmærksom på inkassofirmaets kommunikation, når du kontakter dem. Husk på, at de kommer til at repræsentere din virksomhed og tale direkte med nogle af dine kunder. Derfor er det vigtigt, at de kommunikerer ordentligt med dine kunder på trods af den manglende betaling.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.