En virksomhed er ikke meget værd, hvis der ikke er kunder. Og kunderne er nødt til at vide, at du eksisterer, hvis de skal købe dit produkt, hvad enten du har planer om opstart af en forretning, konsulentvirksomhed, restaurant eller noget helt fjerde.
Derfor er en markedsføringsstrategi en essentiel del af din opstartsplan. En digital en af slagsen er oplagt på et startbudget og i en tid, hvor 80 procent af danskerne er på Facebook og andre sociale medier.
Det første skridt er at få et overblik over, hvad du allerede ved. Måske har du allerede nogle sider på de sociale medier, hvor du interagerer med din målgruppe. Det kan også være, du på forhånd har gjort dig selv klart, hvilken målgruppe, du taler med.
Herefter er dit næste skridt at dykke ned i al den viden, du kan få skrabet sammen om den givne målgruppe. Hvis du vil sælge til kvinder i 20’erne bosiddende i storbyerne, skal du finde ud af, hvad de taler om. Hvad er deres ønsker, og hvad drømmer de om? Hvad mangler de i deres liv? På den måde kan du målrette din kommunikation. Som stud.polit (økonomi) har jeg fået øjnene op for data og hvilke fantastiske sammenhænge, der ofte er i disse data. Det handler blot om at finde frem til disse og optimere sin nuværende forretning.
Nu har du lagt en plan for, hvordan du vil gribe den digitale markedsføring an og fået klarlagt, hvem du taler med. Nu skal du i gang på de sociale medier. Her er kodeordet, at du skal være så aktiv som muligt. Interagér med dine brugere hele tiden. Du skal svare på deres spørgsmål og opfordre dem til at dele indhold på dine medier. Kunderne er mere villige til at bruge penge på dit produkt, hvis de føler sig som en del af det.
Facebook er indrettet således, at du som virksomhed skal poste penge i dine sider for at nå bredt ud. Du kan også betale for direkte annoncer på det sociale medie, ligesom du også kan betale for indhold på andre sociale platforme. Der findes Google Adwords, og der findes bloggere med en typisk ret klart defineret målgruppe, hvor du også kan købe dig adgang til deres kanaler. Pengene er godt givet ud, og et veltilrettelagt budget er en nødvendighed, hvis du og din virksomhed skal komme godt fra start. Hvis du ikke har nogen stor opsparing, du kan kaste efter en markedsføringsstrategi, kan du tage et forbrugslån. De stiller typisk ikke lige så høje sikkerhedskrav som bankerne, men vær opmærksom på at undgå lån med for høje renter og gebyrer.
Vi har nok alle forskellige idéer om, hvad der fungerer på de sociale medier. Men det er i virkeligheden kun de professionelle med den nødvendige baggrundsviden, der rent faktisk ved, hvad de laver. Derfor kan det være en god idé at rådføre sig med en ekspert, når man skal lægge en plan for sin digitale markedsføringsstrategi. Hvis du ikke har råd til sådan en konsulent, kan du eventuelt spørge om hjælp fra en kommunikationsstuderende, der ikke koster helt så meget.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.