Det gælder om at opdage nye SEO trends før de bliver mainstream. Den næste trend vil blive Voice Search. Du har sikkert aldrig hørt om det og det er på grund af det endnu ikke er kommet til Danmark. Det er så småt begyndt at komme frem i USA, men endnu ikke slået ordenligt i gennem. Det vil det dog gøre på et tidspunkt. Følgende forudsigelser er allerede blevet lavet af førende medier:
By 2019, the voice recognition market will be a $601 million industry, af Technavio
50% of all searches will be voice searches by 2020, af Comscore
We estimate there will be 21.4 million smart speakers in the US by 2020, af Activate
Det er nogle vilde estimater. Derfor skal du allerede nu starte med optimeringen af din side til Voice Search. Din side er højst sandsynlighed optimeret mod 1-3 ord, som er den nuværende trend. Men disse søgninger vil blive MEGET længere, når flere og flere begynder at få Alexa, Siri eller Google Assistent ind i deres hjem. Der kommer endnu mere fokus på longtail søgninger, fordi vi typisk bruger 3-8 ord i stedet for de 1-3 ord.
Lad os tage nogle eksempler på ovenstående. Hvis du leder efter ferieboliger i Frankrig, vil du angiveligt benytte følgende søgninger:
Hvis vi kigger på hvordan disse søgninger ville se ud, når man skal udtale problemstillingen, vil det pludselig være en helt anden:
Søgningerne bliver mere detaljeret. Hvorfor? Fordi det er talesprog. Vi er ikke vant til at kortfatte os på 1-3 ord som vi typisk gør, når vi laver søgningen via vores computer eller mobil.
Jeg ved at nogle har fokuseret på longtail søgeord, fordi konkurrencen er meget lav på disse og de typisk konverterer relativt højt. Disse virksomheder vil med sikkerhed opleve et boost i deres trafik og salg, når Voice Search begynder at blive mere populært.
Selvom Voice Search stadig er i sin spæde start, er tallene relativt store. Der skal angiveligt være mere end én milliarder tale-søgninger om måneden (januar 2018). Af iPhone brugere er 19% afhængig af Siri på daglig basis. Jeg må indrømme at jeg selv benytter det og synes det er legende let. Derudover skulle Amazon allerede have solgt mere end 5 millioner af deres Alexa siden 2014. Alexa er nok den bedste home assistent på markedet lige nu, det er i hvert fald jeg selv benytter og har kun positive ord til overs.
Jeg har lagt mærke til at jeg selv ”søger” mere på Google, når jeg ikke er foran min computer, fordi jeg fx kan ligge i sofaen og tale ud i lejligheden. Det er nemmere og løser typisk et spørgsmål jeg har, der kan opstå på et hvert tidspunkt og sjældent når man sidder foran computeren.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.