I løbet af de seneste par år, har Google tillagt mere fokus til mobilsider. Det betyder du bliver hårdere straffet for fejl på din mobilside i modsætning til år tilbage. Du kan ligeledes komme ud for at se du ligger nr. 2 på søgeordet fotobog på desktop, men du kun optager plads nr. 4 i søgeresultaterne for mobil. Hvis du kun tracker dine placeringer i desktop versionen, skal du skynde dig at fetche informationer vedrørende dine placeringer for mobil – det er ofte man ikke har de samme placeringer. Hvis du er opmærksom på disse 9 fejl og får dem fikset, vil jeg garantere du vil opleve mere trafik til din mobilside og forbedre dine placeringer i søgeresultaterne. Hvis du skulle have spørgsmål til nogle af disse punkter, skal du være velkommen til at skrive en kommentar herunder eller fange mig på mail.
Hastigheden på din mobilside er altafgørende for at dine besøgende bliver på siden. En mobilbruger hopper hurtigere tilbage til søgeresultaterne, hvis din side er alt for langsom i modsætning til desktopbrugerne, som gerne venter lidt ekstra tid for en hjemmeside at loade. Ifølge Google selv vil 53% af brugerne forlade en side, hvis det tager længere end 3 sekunder at loade. Dette tal synes jeg er forholdsvis højt – de 3 sekunder. Jeg anbefaler mine kunder at optimere deres side til under 1 sekund.
Et par enkelte tips til optimering af mobilsiden:
Hvis din side ikke er en webshop men en informationsside eller affiliateside, vil jeg foreslå at tage et kig på det forholdsvis nye tiltag fra Google; AMP. Dette kan supercharge din side til at loade op til 4 gange så hurtigt, som skyldes de stripper siden for alt overflødigt indhold og kun viser HTML koden fra siden. Det kan jeg virkelig anbefale.
Hvis Google ikke kan crawle hele din side for filer, som en almindelig bruger kan, vil det kunne skade dine placeringer. Det kan fx være restriktioner for visning af JavaScript, CSS og billedfiler som Googlebotten ikke kan få adgang til.
Du finder hurtigt ud af om i blokere for søgemaskinernes robotter ved at tage et kig i robot.txt filen. Hvis nogle essentielle elementer på siden bliver blokeret af robot.txt filen, skal denne blokering fjernes med det samme og efterfølgende bruge Google Search Console til at informere Google om ændringer i robot.txt filen.
Den 10 januar annoncerede Google følgende: ”pages where content is not easily accessible to a user on the transition from the mobile search results may not rank as high.” Det har efterfølgende vist sig, det ikke har haft en lige så negativ effekt som først antaget. Ud fra mine tidligere erfaringer og know-how ved nylige algoritmer er, at de ofte bliver mere dominerende over tid, hvis relevansen giver mening. Jeg synes det giver rigtig mening at ”straffe” de sider, der er plastret til med reklamer og pop-ups og gør det derved besværligt eller ligefrem umuligt for brugeren at navigere rundt på siden.
Det kan være du har en killer konverterende popup som du nødig vil fjerne, fordi jeg skriver det kan give minimale ændringer og det er i mod Googles retningslinjer. Hvis dette er situationen vil jeg ikke anbefale at fjerne den, man vil blive nødt til at opgøre sin risikoprofil og værdien af de konverteringer som kommer fra sin pop-up.
Et par eksempler på dårlige tiltag som forringer brugeroplevelsen:
Hvis en pop-up har til formål at informere brugeren omkring sikkerhed, cookie eller andre ting, vil Google ikke slå ned på dette:
Hvis du tilbyder dine besøgende en service, kan det ofte være fordelagtigt at få lavet en video. Det kan fx være en service såsom fritlægning, snerydning, flytteservice eller ESTA søknad. Til fælles for disse services er, at kunderne kan have op til flere spørgsmål angående processen og produktet. Disse spørgsmål kan nemt og hurtigt besvares i videoen. Flere undersøgelser viser vi bliver mere tiltrukket af video fremfor content – det er lidt en modsætning til Google, som elsker content og ikke er så glad for video på grund af de ikke kan forstå videoen. Det er i hvert fald sådan det er lige nu. Men nok om det, hvis din video ikke kan afspilles i alle browsers eller platforme, vil Google højst sandsynligt ikke vise jer i søgeresultaterne, når en bruger søger via en mobil som videoen ikke kan afspilles på.
Når man tilføjer en video på sin forside, vil det i nogle tilfælde betyde en forringelse af hastigheden for siden. Dette bør i være opmærksom på og kan i denne anledning benytte et af de førnævnte værktøjer, så i kan konkludere om tilføjelsen af videoen forringer hastigheden.
Forkerte redirects er et stort problem for webshops og andre sider med et stort antal undersider. Det kan ligeså være for sider med den gamle form for mobilside, hvor man oprettede m.domæne.dk og havde dermed 2 URL’er med samme content. Dette kan skabe nogle problemer i forhold til redirects fra desktop til mobil. Et par eksempler kan være:
Hvis du gerne vil informere Google omkring din mobilside kan du gøre det her.
I starten af 2017 ændrede Google praksis i henhold til 301-redirects. Førhen var det kutyme at redirecte en udgået produktside eller informationsside til et lignende produkt eller til forsiden. Et eksempel på dette kan være et produkt fra en webshop, som optager den øverste placering i Google, men efter nogle måneder er produktet ikke særlig interessant for webshoppen og de vælger at lave en 301-redirect til forsiden. Brugeren vil nu blive viderestillet til en ikke relevant side, da de gerne ville tilgå det ønskede produkt. Dette vil formentlig betyde et bounce tilbage til søgeresultaterne. Der vil ikke gå særlig lang tid før Google vil justere på disse søgeresultater og dermed vil I ikke optage den øverste plads.
Som udgangspunkt skal dine besøgende kunne tilgå samme indhold, selvom de benytter sig af en computer eller mobil. Du skal afhjælpe ethvert tilfælde, hvor en 404-fejl vises for en mobilbruger, men denne 404-fejl ikke vises for en desktopbruger.
Derudover skal du opnå at fjerne alle 404-fejl så hurtigt som muligt, da disse fejl kun vil forringe den generelle SEO status for din side. Du kan gøre brug af et værktøj som Screaming Frog SEO Spider som jeg ligeledes kan anbefale til andet SEO arbejde.
Google’s fornemmeste opgaver er, at servere det mest præcise, relevante og informationsrige indhold. Deres seneste tiltag har været rich snippets, som viser produktets lagerstatus, pris, hvor mange anmeldelser siden har eller hvilken farve produktet findes i. Disse informationer kan allerede ses i søgeresultaterne, hvorimod man førhen skulle klikke sig ind på den specifikke side før informationerne kunne læses. Jeg har ikke kunne finde nogen undersøgelser eller cases inden for dette område, men jeg vil umiddelbart tro at mobilbrugerne gør mere brug af disse informationer i modsætning til desktopbrugeren.
Fordelen ved at benytte sig af Rich Snippets er, at man vil opnå bedre CTR ved hjælp af stjerner og relevant information for brugeren. Man skal nøje udvælge hvilke informationer som skal vises til brugeren ved den givne søgning, så man formår at servere det bedste indhold til den potentielle kunde.
Det er ikke lige meget om Jeres side bliver besøgt af en bruger fra en iPhone 7, Samsungs S8 eller en iPad. Forskellen på disse mobile enheder er deres opløsning. Hvis man ikke specificere den korrekte opløsning ved hjælp af viewport meta tag, kan det betyde brugeroplevelsen vil blive dårlig i og med siden ikke vil være optimeret til brugerens opløsning. De typiske fejl angående dette er:
Designet til mobilsider er mere minimalistisk i forhold til desktopdesignet. Hvis du ønsker præcis det samme funktioner fra desktop til mobil, kan jeg allerede fortælle dig at den ikke går. Mobilbrugeren har ingen interesse i at skulle side at zoome ind og ud hele tiden, fordi et hav af funktioner og menuer forværrer brugeroplevelsen.
Du skal for alt i verden benytte en ”mobiloptimeret” skrifttype. En skrifttype som er forholdsvis stor og samtidig sørge for et hvis mellemrum mellem linjerne. Det kan være irriterende for en mobilbruger at klikke på link, men på grund af at teksten er så tæt kommer man til at klikke på linket i linjen under.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.