Tags: Økonomi
Der kan siges mange bevingede ord om den frie markedsøkonomi, og man tager det ofte som en selvfølge, at sådan er det. Vi lever i den bedste af alle verdner med markeder, hvor virksomheder og forbrugere møder hinanden.
”Forbrugeren er kongen” skrev bedagede MIT professor og nobelprisvinder Paul A. Samuelson. Men priser dannes ikke helt frit, og udbud og efterspørgsel er ikke i alle tilfælde størrelser, der alene er styret af, hvad der foregår inde i hovedet på tusinder – ja millioner af mennesker. Ind imellem skal markedsmekanismen smøres, og det sker med tilskud og skattefordele, der påvirker den pris, man enten betaler eller tager for en ydelse.
Set på det meget lange sigt bæres udviklingen frem af teknologiske revolutioner. Det er den dynamik tilhængere af det helt frie marked ikke får med. For skal der skabes teknologiske innovationer, er det regulerede marked også vigtigt.
Siden dampmaskinen er der pågået flere teknologiske revolutioner – den seneste under udvikling er dels påvirket af den kunstige intelligens dels også af de ubønhørlige krav, der udspringer af klodens tilstand m.h.t. økologi og ressourcer. Bæredygtig udvikling og vedvarende energi styret af den kunstige intelligens er den niche dagens og morgendagens iværksætter med fordel kan bevæge sig ind i.
Både i EU-regi og herhjemme ved man, at vejen frem er baseret på tilskud og skattefordele til enten iværksættere indenfor energisektoren eller til forbrugere, der vil investere i vedvarende energi. Her kan frie markedsmekanismer ikke stå alene, for mere end nogen sinde gælder John Maynard Keynes fremtidsperspektiv under indtryk af klodens tilstand – ”på lang sigt er vi alle døde”.
Så går du med en iværksætter i maven med intentioner om at medvirke til at effektivisere husholdningernes energiforbrug, er der flere ting at tag hensyn til. Dels er der tilskudsordningerne, dels er der også spørgsmålet om at bruge IT til online markedsføring på en måde, så dit budskab kommer ud til forbrugerne.
Henning Madsen har tidligere været inde på dette i en blog her på Ivækst om SEO i 2018, hvor han opridser ti nye tendenser.
Til iværksættere og SMV’ere er der især seks store danske fonde og programmer, der yder tilskud til opstarts og innovationer.
M.h.t. innovationer skriver Ronnie Ranch Hedegaard om følgende støttemuligheder her på Ivækst:
Forbrugerne er ikke glemt i det her, så dit kundegrundlag kan hurtigt udvikle sig. Det er sådan at energiselskaberne opkøber de energibesparelser, forbrugerne etablerer i deres hjem. Hvis man f.eks. skifter en varmekilde eller isolerer sin bolig, er der kontante tilskud at hente. Hertil kommer håndværkerfradraget for det arbejde, man lader foretage.
Nogle iværksættere som Peter Winther Knudsen, der driver sin forretning Enerdo vest for Aalborg har fundet sig en niche, hvor han udbyder serviceydelser indenfor rådgivning til private. Peter siger: "Det er ikke alle ændringer, man kan få fradrag eller tilskud til, så det er en god ide at undersøge på forhånd, hvad man kan". Hertil kommer også spørgsmålet om energieffektivitet og økonomien i projekterne, hvor der er behov for rådgivning i form af beregninger. Mange har brug for hjælp, man vil skifte til en grøn varmekilde.”
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.