Går du benhårdt efter salget i din webshop, skræmmer du kunderne væk. Men vejleder og rådgiver du dem, får du kunderne til at blive hængende. Især dem som er først på deres kunderejse og har brug for mere information. Føler de sig godt vejledt, er der større chance for, at de slår til og køber hos dig. Læs hvordan du vejleder dine kunder bedre.
Du kender godt de der butikker, hvor ekspedienten kommer stormende over til dig, så snart du kommer ind i butikken. Og selv om du straks siger, at du bare lige vil kigge, nærmest mandsopdækker ekspedienten dig hele vejen på din tur rundt i butikken. Ja, måske begynder ekspedienten ligefrem helt umotiveret en salgstale for et eller andet produkt, så snart du stopper lidt op ud for det.
Sådan en butik er det ikke sjovt at komme ind i. Oftest ender du da sikkert også med at flygte ud af butikken igen, og tænker, at der vil du aldrig sætte dine ben igen.
Sådan er det også med webshops, hvor de går benhårdt efter salget. De er oftest karakteriseret ved at være plastret til med slogans med "Skarpe Priser", ekstra store køb-knapper og nærmest ingen produkttekster. Et par produktbilleder, måske en TV-Shop-lignende video og så nogle produktegenskaber. Thats it!
Alle steder hvor du kommer frem, handler det om "Køb nu", "Bestil i dag" eller "Gratis fragt". Det er jo lige så slemt som den emsige ekspedient fra den fysiske butik.
Kender du så også de der butikker, hvor ekspedienten viser sig at være en sand guldgrube af viden, når først du spørger om råd og vejledning. Det er en fed butik at komme i, specielt hvis du er ny inden for den slags produkter, som butikken handler med.
På nøjagtig samme måde har de besøgende det, som kommer til en webshop, der allerede på forsiden begynder at vejlede kunderne i at vælge det rigtige produkt. Det behøver måske ikke være så ekstremt, som den måde f.eks. webshoppen LEDProff har gjort det med en komplet grafisk indkøbsguide til LED-pærer.
Med ideen med at have mange ord på forsiden, der beskriver webshoppens produkter og laver naturlig intern linkbuilding til dem, er rigtig god - både for kunderne og for shoppens placeringer i søgeresultaterne på Google. Det giver kunderne et godt udgangspunkt til at klikke sig videre til kategorisiderne, hvis de bliver linket til i fx forsideteksten eller en kategoritekst.
Google får samtidig et bedre billede webshoppen, da du "guider" dem hen til den rigtige side på webshoppen, når det netop omhandler det specifikke søgeord - du hjælper altså Google på vej og forstærker dine egne undersider med links og troværdighed.
På samme måde kan du bruge kategoriteksterne på siden til at vejlede kunderne i at købe den pågældende produktkategori. Det gøres bedst med en kort kategoritekst over produkterne, hvor du introducerer kategorien, det kan fx være flotte smykker til mænd, hvis sin websbop sælger smykker. Afslut den med at pege i retning af en længere guide, der så findes under produktkategorien.
Samme fremgangsmåde kan bruges til produktteksterne. Brug den korte produkttekst til de kunder, der allerede kender produktet og er klar til at købe. Skriv derefter den lange produkttekst til de kunder, der er først på deres kunderejse. De har brug for rådgivning, vejledning og overblik over produktets fordele, og hvordan det føles at eje det.
Skriv gerne mange ord om hvert produkt - for folk læser gerne meget mere, når de vil sikre sig, at de gør det rigtige køb. Top op med informative videoer og andet indhold, der viser, hvordan produktet anvendes i hverdagen.
Metoden her virker rigtigt stærkt på de fleste kunder. Men glem alt om tilbudsrytterne, altså dem som gå målrettet efter den laveste pris. Det er oftest kunder, der ved, hvad de vi have, og nu blot er på jagt efter den billigste pris.
De starter deres jagt på PriceRunner eller andre prissammenligningssider, og er totalt ligeglade med, hvad du skriver på siden. For dem er der kun prisen der gælder. Så den slags kunder kan du ikke nå med dit indhold alligevel.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.