Vi kender alle sammen de almindelige streamingudbyder som Netflix og Spotify, hvor du kan streame film, tv-serier og musik. Men vidste du, at streaming har været brugt til at redde truede dyr, rekruttering og lave café latte kunst?
Men hvad er live streaming egentlig? Live streaming eller bare streaming er en teknologi, der gør det muligt at forbruge en ydelse som musik, film eller spil fra en ekstern udbyder, uden at du behøver hente og gemme det på din computer eller telefon. Derfor kræver det ikke meget plads på dine enheder, men til gengæld kræver det en rimelig hurtig internetforbindelse og eventuelt en mængde data i dit abonnement, hvis du ikke har frit dataforbrug eller wi-fi-adgang.
En undersøgelse foretaget af DR Medieforskning, som undersøgte danskernes tv- og streamingvaner i efteråret 2016, viste, at det især er underholdningen, som er vigtig i forhold til streamingtjenester. Næsten 80 % af forbruget på streamingtjenesterne handler om afkobling og afslapning, mens traditionelt tv – hvor DR og TV 2 dominerer – har en mindre underholdningsbaseret profil.
Også brug af streaming på andre områder viser, at det i høj grad handler om underholdning. For eksempel har live streaming været brugt til via live videoer at vise ruminteresserede, hvordan livet på en rumstation ser ud. Amerikanske NASA brugte hashtagget #askAstro på blandt andet Twitter, og her kunne internetpublikummet spørge NASA-medarbejderne personlige og arbejdsrelaterede spørgsmål, mens de sendte live fra rummet og svarede i realtid.
Et andet underholdningsmedie, som har gjort flittigt brug af live streaming, er casino udbydere. På samme måde som et fysisk casino har en croupier, der håndterer spillet, har live online casinoer en ægte croupier, som dealer casino spil. Det er også muligt at tale med groupierne under spillet, og det giver en meget autentisk fornemmelse, som var du på et fysisk casino.
Live streaming har også været brugt som redskaber til at fremme en sag eller en virksomheds produkter eller brand. Verdensnaturfonden (WWF) brugte for eksempel Snapchat til deres #LastSelfie kampagne for at skabe opmærksomhed om deres arbejde med bevarelse af truede dyrearter. Her brugte de Snapshots function, hvor billedet kun vises 10 sekunder til at drage en parallel til dyr, som forsvinder.
Brugerne kunne dele et snapfoto, adoptere et dyr og donere til WWF via sms. Kampagnen fik 40.000 tweets på en uge. Og det amerikanske videonetværk Tastemade har brugt Facebook Live platformen til at generere mere trafik og interagere med fans. Under en live café latte kunst-video bad Tastemade seerne om at komme med ønsker, hvilket resulterede i at videoen fik over 90.000 kommentarer og blev delt 5.000 gange.
Live streamingens udvikling går lynhurtigt, så det bliver spændende at se, hvad fremtiden byder på af nye og anderledes tiltag og måder at bruge den på.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.