Når man arbejder i månedsvis på at færdiggøre en side til launch (man kan selvfølgelig altid arbejde lidt mere på siden, men på et tidspunkt skal den stå klar), er det ofte man ikke har skænket SEO en tanke. Det er en designer eller måske flere, som har brugt utallige timer på at gøre siden klar og de har typisk ikke særlig meget kendskab til søgemaskineoptimering. Det er ikke særlig heldigt. Jeg har set utallige eksempler på ikke særlig succesfulde launches (det spillede rent visuelt og brugervenligt, men desværre ikke teknisk), hvor man efterfølgende opdager siden bruger autogenerede sidetitler og metabeskrivelser – det er ikke særlig smart. Jeg har selv været hele turen i gennem, da jeg skulle launche min nye side Coinbox.dk.
Jeg formåede dog ikke at have siden 100% klar til launch, det fandt jeg i hvert fald ud af nogle uger senere, da jeg lavede et rutinetjek af siden for tekniske fejl. Det fortæller jeg mere om herunder.
Dette er en klassisk fejl. Ovenstående titel er selvsamme sætning fra WordPress, som er det mest benyttede CMS i verden, det er ofte relevant at krydse denne af, når man opsætter WordPress for første gang på sin kommende side. Dette er af praktiske årsager, så siden ikke løbende bliver indekseret af Google, når siden skrider frem i udviklingen og antallet af undersider (med indhold) stiger. Det er meget normalt, da man gerne vil undgå besøgende på siden.
Det er dog ikke lige altid man husker at fjerne krydset igen. Og her opstår problemet. Man får lavet et ordenligt splash på mail, facebook og andre medier, men efterfølgende dør trafikken helt ud og man har ingen anelse om hvorfor. Andre gange, kan man ved en fejl sætte kryds i feltet, hvis man opdaterer siden eller under anden vedligeholdelse.
Hvis man skulle være ude for dette, skal man hurtigst muligt fjerne noindex tagget på siden.
Nu kommer vi til det punkt, hvor jeg selv formåede at fejle ved launch af min egen side med køb og salg af bitcoin. Jeg kørte min side i gennem Screaming Frog SEO Spider (et program jeg virkelig kan anbefale) og opdagede til min forbløffelse, at jeg endnu ikke havde implementeret et H1-tag på forsiden. For ikke at komme med en dybere forklaring på H-tags og i sær H1-tagget, skal en side ALTID indeholde et H1-tag og kun ét. Det er en overskrift, der giver Google et billede af siden. Derfor er det en rigtig god idé, at man bruger sit primære søgeord i sit H1-tag.
Hvis du kun har haft fokus på at få siden til, at se så lækker ud. som muligt og være klar til din deadline, kan det sagtens ske du glemmer sidetitler og metabeskrivelser på siden. Det er jo ikke ligefrem noget WordPress selv kommer og fortæller dig. Derfor er det vigtigt du noterer dette allerede nu, hvis du snart igangsætter et projekt eller du snart har deadline for din side.
I denne forbindelse kan jeg anbefale pluginnet, SEO by Yoast, der er et, hvis ikke det mest benyttede plugin i forhold til SEO, når man bruger WordPress. Dette plugin er endda så smart, at den kommer med en advarsel, hvis du netop har krydset boksen af som jeg skrev om i starten af dette indlæg. Med dette plugin kan du på hver underside og forside skrive en sidetitel og metabeskrivelse.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.