Nylige undersøgelser fra slutningen i 2016, viser at cirka halvdelen af mindre lokale virksomheder slet ikke har en hjemmeside. Helt præcist har 56% af lokale virksomheder en hjemmeside og kun 53% af disse hjemmesider er mobiloptimeret – og dette er tal fra slutningen i 2016! Med andre ord betyder det at kun 1/3 af de lokale virksomheder har en mobiloptimeret side.
Jeg anerkender det argument at vi er blevet mere sociale og det kan være en halvdyr fornøjelse med hjemmeside for en nystartet virksomhed, så er det noget nemmere at oprette sig på Facebook samt lave sit eget logo på en gratis platform. Facebook tilbyder stadig flere og flere funktioner til disse virksomhedssider såsom konkurrence moduler (vær opmærksom på at overholde deres konkurrenceregler), indsamling af e-mails og annoncering til sin målgruppe. Jeg vil dog stadig slå et slag for vigtigheden af en hjemmeside, som jeg bygger på egne erfaringer og statistikker fra Searchengineland.
Ifølge Local Search Association’s seneste rapport i april 2017 viser stadig marioteten af brugerne benytter sig af søgemaskiner eller de lokale hjemmesider, hvis de gerne vil finde oplysninger virksomhederne i lokalområdet. Der er faktisk sket en forholdsvis stor stigning på 3 procentpoint fra 60% til 63% i årene 2015-2016. Det viser sig at andelen af besøgende fra Google og videre til virksomhedernes hjemmesider er blevet mindre i løbet af årene, det viser sig at flere og flere klikker sig in på virksomhedssiderne fra sider som Google Maps, YouTube og TripAdvisor.
Ifølge Moz viser det sig at Google My Business har den største indvirkning på lokale søgninger og rækkeviden som forbrugeren er væk fra Jeres virksomhed. Du vil dog ikke dukke op i søgeresultaterne, hvis du blot har udfyldt din GMB profil med standardindhold. For at dukke op i søgeresultaterne eller i Google Maps, skal din virksomhed og det skrevne indhold være relevant. Ofte dukker de mest lokale virksomheder slet ikke op i resultaterne, fordi de virksomheder med mere fokus på GMB og som måske ligger nogle få kilometer længere væk, har en mere autoritær side med mere relevant indhold. Det vil sige du måske ikke finder den virksomhed som er tættest på dig, hvis du søger efter reparation af iPhones i København.
Selvom dine potentielle kunder kigger rundt på din Facebook side, Instagram eller sågar Twitter profil, er det ikke ensbetydende med forbrugeren ”har fået nok” og ikke vil kigge på din hjemmeside – det vil de gerne! Forbrugerne bruger gerne tid på at undersøge dit omdømme på nettet og her indgår en vurdering af virksomhedens hjemmeside, hvis denne ikke eksisterer bliver bedømmelsen ikke komplet. Forbrugerundersøgelser viser, at den almene forbruger gør brug af tre forskellige ressourcer til, at bedømme en side inden de vælger af aflægge en ordre. 30% vælger direkte at lade vær med at handle hos en virksomhed, hvis de ikke har mulighed for at kigge på deres hjemmeside.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.