Børns udvikling og læring er vigtigere for forældrene end nogensinde før. For alle forældre vil gerne give deres børn de bedste forudsætninger for at få det bedst mulige liv med både en sund krop, en sund sjæl, en god uddannelse og et godt og velbetalt job.
Det har fået forældrene til at interessere sig for alle aspekter af deres børns opvækst. Det gælder alt, lige fra valget af det rigtige og mest miljøvenlige og sunde tøj, sengetøj og øvrige udstyr og til valget af de rigtige og mest læringsfremmende apps til børnenes tablet og smartphone.
Samtidig går forældrene op i at give børnene et berigende og udviklende liv, samt de bedste fysiske forhold at vokse op i. Det sætter ergonomisk korrekte børnemøbler, madrasser og legeredskaber i fokus. Samtidig går både pædagoger og forældre op i, at børnene får rigeligt motion og frisk luft.
Mange forældre går også op i det psykiske miljø, som deres børn vokser op i. Det giver sig udslag i et øget fokus på det sociale liv på legepladsen, samt i at give børnene nogle gode sociale kompetencer.
Det kan derfor næppe overraske, at Danmark er et af de lande i Europa, hvor der findes flest virksomheder og startups med fokus på sunde, miljørigtige og lærende produkter til børn.
Markedet er nærmest umætteligt og der synes at være marked for både produkter og tjenester inden for alle områder og discipliner. Så længe det har relation til børn.
Det gælder også inde for medieverdenen, hvor der findes flere specialmedier for børn både på tryk og online. Her kan forældrene hente viden, inspiration og gode råd inden for alle aspekter af deres børns opvækst.
Blandt de mange startups ses oftest en eller flere forældre i ejerkredsen. For tit er det forhold omkring deres børns opvækst og særlige behov, der har fået dem til at etablere firmaet.
Det gælder f.eks. skobrandet Pom-Pom. Her begyndte ejeren Jes Laursen at designe og producere sko, fordi han synes udbuddet af især børnesko var for ringe. Samtidig er komforten og støtten i skoen vigtig for de helt små børn, hvor knoglerne ikke er helt færdigudviklede endnu. Senere har Jes Laursen udvidet med mærket Mini Pop, der producerer holdbart og smart tøj til de mindste af bæredygtige materialer.
Også inden for legetøjsbranchen har flere startups basis i forældres utilfredshed med de legetøjsprodukter, der kunne købes på markedet. Her er det især faktorer som kemikalie- og phtalatfrie produkter, brug af bæredygtige og naturlige produkter, samt integrationen af udviklingsfremmende elementer i legetøjet, der er i fokus.
Så har du en ide til bedre børneprodukter, er der et stort marked, der står klar til at tage imod dit produkt. Det kan blive starten på en ny virksomhed eller en fremtidig karriere inden for udvikling af børneprodukter.
Har du brug for sparring eller gode forbindelser, er landets væksthuse et godt sted at starte.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.