Skal du give dine websider de bedste muligheder for at komme til tops i søgeresultaterne, skal du have mange flere ord i teksten, end du tror. Gerne over 2.000 ord, viser statistikken. Og er teksten relevant, læser folk gerne hele teksten på nettet i dag. Især hvis du hjælper dem på vej med et gammelt copywriter-trick, som du får lige her!
Den tid er forbi, hvor ingen gider læse noget på nettet længere. For hvor det tidligere var trættende for øjnene og svært at overskue teksterne, giver moderne skærmteknologi samme læseoplevelse som på papir. Samtidig er vi med tiden også blevet bedre til at læse på skærmen og har lært os at håndtere tekster, som vi ikke nødvendigvis kan se enden på.
Men kvaliteten af den tekst, vi får præsenteret på nettet, er ikke fulgt med tiden. Den er stadig skrevet efter den gammeldags opfattelse om, at ingen gider læse den alligevel.
Så derfor er de fleste webtekster noget arrigt møg, der oftest er skrevet af folk, der er så ringe betalt, at de ikke kan tjene en ordentlig timeløn, hvis de skal til at gøre sig umage. Det har samme effekt på tekstkvaliteten på nettet, som at skifte fra moderne, strømbesparende LED-pære og tilbage en gammeldags, strømhungrende glødepære.
Det er ikke smart!
For hvis du ikke allerede har opdaget det, så straffer Google dig, hvis din tekst ikke er i orden. Især deres kunstige intelligens Rank Brain og deres Penguin- og Panda-algoritmer kan vurdere tekstens kvalitet. Dels på hvor længe folk bliver på siden, dels på tekstens semantik og dels hvor godt teksten passer til folks hensigt med deres søgning.
Men der er mere!
Samtidig viser flere uafhængige analyser af søgeresultaterne, at de websider som har en unik, fængende tekster, der passer til folks hensigt med deres søgning og som er på over 2000 ord, har lettere ved at komme til tops i søgeresultaterne.
Så du skal have mange, mange flere ord på dine websider og du skal holde folk længere på siden, for at få den så højt op i søgeresultaterne som muligt. Det lyder som noget af et kunststykke, men det kan faktisk lade sig gøre ved at bruge de rigtige ord.
Nu skal jeg vise dig hvordan!
Hemmeligheden er, at du med jævne mellemrum ned gennem teksten skal bruge nogle vendinger, som vækker folks nysgerrighed og får dem til at læse videre i teksten. Det er en teknik, som professionelle copywritere tidligere brugte til at drive folk gennem deres lange salgstekster.
De særlige vendinger gå under betegnelsen "bucket brigades", fordi de skovler læserne videre i teksten, på samme måde som spanden med vand vandrede gennem kæden af mennesker i gamle dage, når der var ildebrand.
Det er vendinger som:
Så ved at bruge disse vendinger med jævne mellemrum, holder du læseren fanget og på det nærmeste tvinger ham eller hende videre i teksten.
Det får de besøgende til at blive længere på siden og læse mere af din tekst, så der er en større chance for, at de får og forstår tekstens budskab - og det får Google til at sende din side opad i søgeresultaterne.
Tænk over det!
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.