I løbet af de seneste par år, har man kunne nyde godt af struktureret data og rich snippets. Man opnår bedre CTR i Google og kan samtidig kapre kunder fra søgemaskinen, når man har mulighed for at servicere kunden ved at vise relevant info ved en given søgning. Det har i sær været brugt af webhops, som kan vise lagerstatus og tilgængelige farver for fx en termokande. Nu er det blevet restaurationsbranchen tur til en makeover i Google, som med ganske få klik, kan udnytte potentialet af en opdateret menu i søgeresultaterne fremfor kunden skal ind på sin side.
Før i tiden kunne man kun få Google til at linke til sin menu, eller få vist helt sin menu – uformateret. Det var ikke særlig kønt og det er heldigvis blevet rettet i den seneste release fra Schema.org.
Du kan med fordel hoppe ind på shcmea.org/Restaurant for at se de forskellige markups, som du kan konfigurere og justere i forhold til din restaurant og Jeres type for menu. Du skal være opmærksom på det store udvalg af varianter, som kan bruges til flere scenarioer.
Hvis du ikke er særlig teknisk, og gerne vil have hjælp til opsætning af det nye restaurant markup, kan du benytte dig af dette fantastiske plugin til WordPress: Markup (JSON-LD) structured in schema.org
Hvis du som en af de få restauranter, har benyttet det tidligere markup skal du ikke være bange for at de ikke virker mere. Det er først når du begynder at lave ændringer efter den nye opdatering.
De mest relevante nyheder til restauranter er:
Du skal starte med at arbejde på din forside. Det er vigtrigt du kan markup'er noget på din hjemmeside som er synligt for den besøgende og Google - ellers overtræder du reglerne. Du må altså ikke gøre bruge af denne funktion på din forside, hvis menuen ikke bliver vist herpå. Du skal i stedet for bruge hasMenu og pege Google hen til din menu. Dette kan du gøre brug af på enhver underside, som allerede indeholder schema.
Du kan bruge følgende kode:
<script type="application/ld+json">
{
"@context": "http://schema.org",
"@type": "WebSite",
"name": "Navnet for din restaurant",
"url": "http://dinrestaurant.dk/",
"publisher": {
"@type": "Restaurant",
"name": "Navnet for din restaurant",
"hasMenu": "http://dinrestaurant.dk/menu/",
"logo": "http://.....
Som tidligere beskrevet, er det muligt for restuaranter med flere menuer at vise disse for Google. Dette gøres ved at bruge følgende stykke kode:
"hasMenu": [
{
"@type": "Menu",
"name": "Morgenmad",
"url": "http://dinrestaurant.dk/morgenmad/"
},
{
"@type": "Menu",
"name": "Frokost",
"url": "http://dinrestaurant.dk/frokost//"
},
{
"@type": "Menu",
"name": "Aftensmad",
"url": "http://dinrestaurant.dk/aftensmad/"
}
],
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.