Tags: Kommunikation
Synes du, at jeres firma står i stampe – eller taber I pludselig de ordrer, som I tidligere vandt uden besvær? Falder kunderne fra eller rykker konkurrenterne vildt fra jer? Så er det på tide, at I gør op med vanens magt, finder nye måder at gøre tingene på, og måske ligefrem disrupter jeres branche, så I giver kunderne nogle helt nye og nemmere muligheder, som de ikke kan få hos jeres konkurrenter.
Skal du bryde vanens magt i dit firma, starter det med dig som leder. For dine medarbejdere er vant til, at det sikreste er, at gøre som I altid har gjort. Det er der sjældent nogen, som er blevet fyret af.
Men i dag gælder det om nogensinde, at det som har bragt dit firma derhen, hvor det er i dag, med garanti ikke vil flytte det derhen, hvor du gerne vil have, firmaet skal være i morgen. For alting udvikler og forandrer sig med rasende hast. Derfor sættes der hele tiden nye standarder for, hvordan I gør tingene i jeres branche. Så de normer og f.eks. priser, der var gældende i går, kan du roligt øsregne med ikke gælder for dit marked i morgen.
Faktisk går udviklingen så hurtigt i mange brancher, at det ikke er nok, at du, din virksomhed og dine medarbejdere er forandringsparate. Næh, I skal være dem, som skaber forandringerne i jeres branche, hvis I skal sikre jer, at I hele tiden er foran konkurrenterne.
Det kan være en svær måde både at lede og arbejde i en virksomhed, som hele tiden er nødt til at genopfinde sig selv og sin branche, for at kunne gå forrest i markedet.
Derfor gælder det om, at du som leder hele tiden står i front for forandringsprocessen – bliver forandringsskaber frem for bare at være forandringsparat. Den samme transformation skal dine medarbejdere igennem.
Det kan være en skræmmende oplevelse for dem. For skal du hele tiden gå nye veje, øges risikoen for, at du går forkert, hvis du ikke har fået peget en fuldstændig entydig retning ud af ledelsen. Det betyder igen, at du som leder skal være endnu bedre til at forklare medarbejderne, hvor jeres virksomhed skal hen – og det kræver mere end et par fællesmøder og et par lange e-mails eller memoer til medarbejderne.
For det er sjældent mere viden og flere floskler om visioner, mål og egen vilje, de har brug for. De skal se nogle konkrete og særdeles praktiske eksempler på, hvordan de skaber forandring i praksis. Det sker ikke ved, at de læser nogle floromvundne floskler og en halv akademisk afhandling udsendt pr. mail.
Skal du for alvor have medarbejderne – og dig selv – til at slippe vanens magt og gå nye veje, kan det være en ide at finde en foredragsholder, som kan give en peptalk om forandringer. Det kan for alvor give alle, som hører foredraget, nogle praktiske eksempler på, hvordan folk i samme eller andre brancher har brudt vanens magt og genopfundet, disruptet eller bare gjort tingene på nye og smartere måder, så det blev:
• Hurtigere
• Nemmere
• Billigere
For kunderne at bruge firmaets tjenester og produkter. Efter sådanne praktiske eksempler på at bryde vanens magt og nye måder at tænke på, går der ikke længe, før både du og medarbejderne også finder nogle måder, hvor de samme tankegange kan anvendes i jeres firma og den branche, I arbejder indenfor.
Som alle der har læst eller set Erasmus Montanus ved, så ser omgivelserne sjældent særlig positivt på nytænkning og nye måder at gøre tingene på. For de anderledes tænkende kan ikke sådan lige stoppes i en kasse og rubriceres, netop fordi de ikke gør tingene ”som vi har gjort det tilforn”.
Specielt slemt bliver det, hvis du disrupter en hel branche så meget, at du praktisk talt trækker tæppet væk under konkurrenterne. Den slags er sjældent velset - hos andre end kunderne. Og i den sidste ende er det jo dem, I skal leve af. Så hvad venter du egentligt på?
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.