Mangler du gode placeringer i Google? Så skyldes det ofte, at din side mangler indgående links. For selvom du har en lækker side med noget godt indhold, så kommer du ingen vejene i Google, hvis ingen linker til din hjemmeside.
Arbejdet med at skaffe links kaldes linkbuilding, og kan være en svær størrelse for mange virksomheder, da det både kan være en tidskrævende og en dyr opgave, hvis det ikke udføres rigtigt. Dog kan du hurtigt og nemt skaffe dig nogle stærke links, der kan skabe et stærkt fundament, hvis du aldrig har arbejdet med linkbuilding før. Når jeg arbejder med online markedsføring, for mine kunder, anvender jeg selv disse metoder.
Hvis din hjemmeside har lidt år på bagen, er der en stor chance for, at andre hjemmesider nævner dig, dog uden at de aktivt linker til dig. Disse links er nogle af de nemmeste at få fat i, da du allerede er nævnt på en hjemmeside.
Altså skal du blot hive fat i webmasteren og høre om du kan få et aktivt link retur.
Sådan gør du:
1. Lav følgende søgning i Google: intext: ”dinhjemmeside”-inurl:”dinhjemmeside.dk”
Herefter vil du blive præsenteret for resultater, hvor dit navn bliver nævnt, uden at din egen hjemmeside dukker op.
2. Hiv fat i webmasteren og få et aktivt link til din hjemmeside.
Uanset om du driver en webshop eller massørklinik, så har du med sikkerhed et par leverandører & samarbejdspartnere. Udnyt det.
Lad os antage at du driver et pizzaria, hvor du får leveret ost fra Riberhus.
Riberhus har helt sikkert en interessese i at få flere pizzarier som kunde, derfor kan du høre dem ad, om du kan skrive et positivt testimonals på deres hjemmeside, hvor der samtidig linkes til dit pizzarias hjemmeside.
Ofte har disse leverandører og partnere nogle meget stærke sider, hvilket vil give en god linkværdi, når der linkes til din hjemmeside. Hvis du vil opnå den største succesrate med den type linkbuilding, så bør du ringe personligt til dine leverandører/samarbejdspartnere.
Du vil også opleve en markant større chance for at få lavet et testimonial/link, hvis du ringer ud, i forhold til at sende en mail.
Rundt omkring på nettet findes der en masse større sider, der tilbyder deres læsere og medlemmer rabatter. Hvis du driver en webshop, er det oplagt at give en rabatkode. Driver du et konsulentfirma, kan du evt. tilbyde en gratis og uforpligtende snak.
Ved at lave helt almindelige Google søgninger som: ”Medlemsfordele”, ”Rabatordninger” og ”Medlemsrabatter”, vil du hurtigt finde frem til en række stærke sider, der tilbyder rabat til deres medlemmere og læsere.
Det kan være en god ide at lave en liste, hvor du lister hvilke sider du har tænkt dig at hive fat i. Løbende kan du opdatere listen, så du altid har styr på, hvilke sider du har fået et link fra, samt hvilke sider du skal hive fat i igen.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.