Efter længere tids venten bliver adgangen til Google Post åbnet for alle virksomheder, hvor det især er de mindre virksomheder, der kan nyde godt af denne funktion og dets fordele. Indholdet vil både blive vist i søgeresultaterne og i Google Maps.
Det er dog ikke helt korrekt, at Google Post er blevet tilgængeligt for alle. Hotelbranchen har endnu ikke fået adgang, men vil formentlig få inden for et par dage af hvad jeg hører rundt omkring.
Dette udtaler Community Manager, Marissa Nordahl:
“Thanks for all of the excitement around this launch – we’re equally excited and definitely want to get you posting! If you’re not seeing the Posts section on your business page, it might be because we haven’t launched to all business categories. “Hotels” is the category where local posts are not available (yet).”
Google Post giver virksomheder mulighed for at præge søgeresultaterne ved brandsøgninger. Funktionen er især til gavn for mindre lokale virksomheder, hvor lokalområdets kunder ofte søger efter brandnavnet i Google. Hvis virksomheden fx opererer indenfor køb af skrotbil, kan de udgive en Google Post med et specielt tilbud til deres kunder. Ulempen er selvfølgelig at du kun kan præge søgeresultatet for en brandsøgning, men du får den mulighed at reklamere for et specialtilbud, et event eller på noget helt tredje for de købelystne forbrugere som søger efter dit brand.
Google Post kan perspektiveres til en statusopdatering på Facebook eller Instagram.
Hvis vi tager udgangspunkt i Telerepair, vil en del brandsøgninger forløbe gennem dagen. Kæden er relativt anerkendt inden for sit fagområde, og uheldet med en tabs iPhone kan indtræffe på det mest ubelejlige tidspunkt.
Hvis de ikke har særlig mange telefoner liggende til reparation, kan de udgive en Google Post med et spottilbud på måske 25% på reparation af iPhone inden for de næste timer. Brandsøgningerne vil komme i løbet af dagen og dette tilbud kan tiltrække kunder, som måske kun var i overvejelsesprocessen om det skulle ske i dag eller først i morgen.
For at blive godkendt til Google Post, skal du have en Google My Business profil. Ydermere skal en adresse være koblet op til denne virksomhed, det er ikke et krav at virksomheden er fysisk eller online – alle virksomheder kan benytte sig af Google Post.
Google Post er ikke en ranking faktor på nuværende tidspunkt. Det vil dog som alle andre nye tiltag fra Google, være en god idé at kaste sig ud i konceptet med det samme. Selvom det ikke giver bedre placeringer i Google, kan der sagtens give mere salg ud fra den øgede eksponering i Google og garanteret give gode oplevelser med funktionen, når alle konkurrenterne ikke benytter sig af det endnu.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.