Det kan være sin sag at skulle udvikle en content marketing kampagne for firmaer, som sælger produkter og ydelser, hvor forbrugerne primært køber ind efter pris. For i den type markeder er forbrugerloyaliteten nærmest lig nul. Laveste pris er kongen. Så hvordan griber du det an, hvis du vil forsøge at skille dit firma ud fra det store larmende flertal, som lover den billigste pris.
Mange af de varer og ydelser som vi forbruger i hverdagen, er vi egentlig lidt ligeglade med, hvem der leverer – bare de er billigst. Det gælder f.eks. et produkt som fyringsolie eller andre former for opvarmning. Her skal vi bare have mest for pengene. Så har vi fundet vores leverandør.
Opererer du inden for sådan en branche, kan det være svært at skille sig ud fra mængden af konkurrenter, der alle proklamerer, at de har den billigste pris. Mange forsøger sig med alt lige fra konkurrencer og til at købe sig til de sponserede placeringer i prissammenligningstjenesterne.
Men kundeloyaliteten forbliver lig nu. For næste gang kunden skal købe dit produkt, søger de endnu en gang på nettet – og råber en af konkurrenterne højere med sin billige pris, vinder de kunden.
Så er content marketing vejen at gå, når du skal forsøge at differentiere dig fra konkurrenterne i en prisfikseret branche?
Svaret er overraskende oftest “Ja”, hvis du griber det rigtigt an. Gør du det, kan du udnytte en af de såkaldte Cialdini-triggere, som vi alle er hardwired med fra fødslen. Det er nogle kognitive genveje, som vi siden urtiden har brugt til at sikre vores fortsatte eksistens.
En af dem hedder socialt bevis. Det handlede oprindeligt om, at når vi så, at andre mennesker kunne gå sikkert over isen om vinteren, var der også stor sandsynlighed for, at vi kunne komme sikkert over det tilfrosne vand. Altså: Jo flere vi ser, der gør eller vælger en ting, jo mere sikkert er det for os at gøre det samme.
En anden af disse triggere handler om, at vi hellere vil favorisere en, som har gjort noget godt for os, end nogen der ikke har gjort noget for os. Det er den trigger, supermarkederne udnytter, når de deler gratis smagsprøver ud. Og faktisk er det også den trigger, der gør, at vi falder for den laveste pris. For det firma som har den laveste pris, giver os i princippet flere penge, vi kan bruge til noget andet end f.eks. opvarmning.
Men hvad nu, hvis du tilbyder f.eks. en gratis, trykt bog, der fortæller boligejerne, hvordan de kan spare på den olie de har købt, ved at gennemgå huset, få optimeret energiforbruget og tætnet og efterisoleret utætte steder?
Så rykker du på balancen. For ved at bogen er trykt og kunden får den i hånden, får den en meget større værdi, end hvis det var en ”gratis e-bog”. Samtidig kan kunden få nogle konkrete besparelser ud af at læse bogen, der på sigt kan give ham eller hende flere penge mellem hænderne.
Så på den måde får du en eventuel lille prisforskel i forhold til de billigste konkurrenter til at se spiselig ud. Men det kræver en massiv markedsføring af den gratis bog i stedet for de vanlige reklamer om ”skarpe priser”.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.