Plads 0? Det giver da umiddelbart ingen mening. Det er et forholdsvis nyt tiltag fra Google, der er skabt med henblik på at besvare brugernes spørgsmål uden de skal klikke sig ind på et søgeresultat. Det er en gamechanger. For størstedelen af hjemmesideejere er det ultimative mål at ligge nr. 1 på sine søgeord. Hvis du er inden for en konkurrencepræget branche, vil du vide det er svært at komme op på førstepladsen og du kan hurtigt ryge ned igen, når dine konkurrenter intensiverer deres SEO. Jeg vil dog vædde med at de ikke har særlig meget fokus på at få plads 0. Det har du sikkert heller ikke?
Du kommer ikke til at få position 0, hvis din side ikke er i top 5 for den specifikke søgning, men du kan lave flere tiltag for at forbedre dine chancer for denne placering. Du undrer dig sikkert stadig over hvad jeg helt præcis skriver om. Nu bliver det måske en anelse ananas i egen juice, men nedenstående er et eksempel, hvor min fotoblog bliver vist for søgning ”hvad er jpg”.
Jeg ligger nr. 1 på selve søgningen, men det er ikke altid tilfældet for den side, som bliver vist på position 0. Som du kan se er søgningen et specifikt spørgsmål og det er typisk det der trigger Google. Google skal kunne servere et svar på 3-8 linjer om en specifik problemstilling, så det virker ikke på brede søgninger. Hvordan kaprer du så denne plads?
Som jeg kom ind på før, skal du besvare et specifikt spørgsmål. Hvis vi fx tager udgangspunkt i en side som www.gulstrom.dk, kan du lave et hav af artikler, der svarer på nogle af følgende spørgsmål:
Det er kun et udpluk af de spørgsmål, hvor konkurrenterne har optaget position 0. Nogle af dem er meget salgsorienteret, så man med stor sandsynlighed vil få kliks ind til sin side og andre er mere informationsbaseret. Fordelen ved sidstnævnte er, at man får kunderne til at kende sit brand mere. Det er altid en fordel.
Ja! Så hurtigt kan det spørgsmål besvares. De artikler du skal have produceret, behøver ikke fylde mere end 100-300 ord. Du skal blot sørge for at besvare spørgsmålet. Derudover vil det være en fordel, hvis vi igen tager udgangspunkt i gulstrom.dk, at du indsætter spørgsmålet som H1 og H2 tag samt URL. Det kunne i så fald se sådan her ud:
Gulstrom.dk/hvad-koster-1-kwh
Ved at indsætte ”hvad koster 1 kwh” som H1 overskrift og H2 overskrift, vil Google bedre kunne forstå hvad artiklen handler om. Et billedet med det samme alt-tag vil også være en klar fordel.
Hvis du ikke besvarer nogle gode søgeord, kan det i værste tilfælde være en dårlig investering. Derfor vil jeg gennemgå nogle huskeregler, så du udvælger de rigtige søgeord med høj volume og ikke igangsætter et projekt baseret på søgeord, der ikke har en nævneværdig volume. Det gavner ikke på bundlinjen. Jeg har altid fokus på følgende:
Ved at benytte sider som Answerthepublic.com og Storybase.com (de virker begge til danske søgeord/søgefraser), kan du hurtigt få et hav af relevante søgeord med høj volume.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.