Den næstsidste fredag i november er det Black Friday, og den efterfølgende mandag følger Cyber Monday. To massive shoppingdage hvor både online og fysiske butikker bugner af gode tilbud. Det giver oftest en voldsom omsætning, men sjældent en positiv bundlinje for de butikker, der hopper med på bølgen. Med mindre de gør noget andet end at sænke priserne langt ud over, hvad der er sundt.
Det amerikanske fænomen Black Friday har på forholdsvis få år udviklet sig til et større udsalgsdag herhjemme end udsalget efter jul var i gamle dage. Det er typisk en dag, hvor omsætningstallene topper både i de fysiske og online butikker.
Men bundlinjen er sjældent værd at skrive hjem om. For de lave priser efterlader ikke meget indtjening, og udgifterne til ekstra lagerpersonale, ekstra forsendelse og ekstra travlhed hele vejen rundt, ender oftest med at give et blodrødt tal på bunden.
Så efter den voldsomt travle Black Friday sidder de fleste butiksejere, og trøster sig selv med, at Black Friday har givet en masse nye kunder en positiv oplevelse med at handle i deres butik.
Den ubehagelige sandhed er desværre bare, at den slags tilbudskunder sjældent kommer tilbage til butikken igen for at handle. For de er totalt ligeglade med oplevelsen – så længe den er positiv. De går målrettet efter prisen.
Så faktisk har Black Friday hverken nogen omsætningsmæssig eller markedsføringsmæssig værdi for din forretning. Det er ren tilsætning det hele!
Alligevel fortsætter stort set alle danske butikker og webshops med at køre med Black Friday-tilbud. Simpelthen fordi de ikke tør lade være. Det er noget kunderne forventer af dem og alle konkurrenterne gør det. ”Så derfor er vi også nødt til at være med”, synes rationalet at være.
Men enkelte danske butikker og webshops har indset, at der ikke er noget guld for enden af den regnbue, der hedder Black Friday. I stedet har de fundet en anden måde at bruge dagen på, der rent faktisk skaber markedsføringsmæssig værdi.
De bruger den til at lancere nye produkter på, som de giver gratis væk, når folk køber noget andet til fuld pris i deres webshop eller butik. Det giver naturligvis bedst mening, hvis de produkter du sælger, er nogen du selv fremstiller, eller du sælger digitale produkter uden en reel en-til-en produktionsomkostning. Endelig kan du også få et marketingtilskud til din Black Friday-giveaway for producenten eller distributøren af det produkt, du giver væk.
Tricket blev brugt første gang herhjemme for et par år siden af en stor dansk producent af proteinpulver. De lancerede og gav et helt nyt produkt væk på dagen til alle, der købte noget hos dem den pågældende dag.
På trods af den gratis gave, endte dagen alligevel med at give et stort overskud på grund af mersalget til fuld pris. For den reelle udgift til produktet var lav, da de selv producerer alt deres proteinpulver.
Derfor har de også brugt den samme strategi sidste år og planlægger også at gøre det i år. Så måske skulle du følge trop i din butik eller webshop. Så kan du langt om længe få en reel værdi ud af det årlige Black Friday-event.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.