Hvordan får jeg kunder til min biks? Med biks menes der i dette tilfælde selvfølgelig hjemmeside, for det er faktisk de færreste i rejsebranchen der har en reel fysisk butik.
Godt tre ud af fire, nærmere bestemt 74%, af danskerne køber deres rejser på internettet, og der-ved er rejser noget af det vi køber allermest på internettet. Hvis vi drømmer om hvide sandstran-de eller trekkingture langs verdens bjerge, er det nemt at finde et hurtigt svar på hvor, hvornår og for hvor mange penge, man kan få sin drøm i opfyldelse.
Vi skriver bare søgeord som f.eks. bade-ferie, ferie, trekking, bjergbestigning på Google og der kommer hurtigt 10-15 søgeresultater frem, hvor du har rig mulighed for, at vælge og vrage hvad du har lyst til at klikke ind på. Kunderne har på den måde nemmere ved at klare det hele selv når der skal købes rejser, fordi netop internettet findes.
Samtidig med ovenstående, så bruges der også at flere ressourcer på SEO optimering og SEO tek-ster generelt. Grunden til det skyldes at med den stigende handlen på internettet, skal kunderne findes og pengene tjenes ved hjælp af internettet. Det gælder om at få Google til at ”elske” ens hjemmeside, så den bliver rangeret højt i en Google-søgning. For rejsebureauerne handler det om at skrive content (indhold) der fanger både Google og læseren. Skal man f.eks. skrive om flyforsin-kelser på sin hjemmeside, handler det om at bruge ord i sin tekst der vedrører flyforsinkelser. Det kan for eksempel være at skrive ord som erstatning og fly kompensation eller det pågældende flyselskab der er tale om. På den måde skabes der et link mellem ordet flyforsinkelser og de ord som både læsere og Google finder relevant. Det er derfor vigtigt, at der er sammenhæng mellem det man skriver i sine SEO-tekster og de søgeord der bruges i Google-søgningen.
På baggrund af dette, bruges der mange summer af penge fra både danske og internationale rej-sebureauer på at købe annonceplads og markedsføring af deres rejsebureau gennem Google Adwords og displayannoncer, så lige netop ens eget firma bliver vist øverst på Google når der sø-ges på f.eks. badeferie. Det er vigtigt for at rejsebureauerne, at deres hjemmeside ligger højt på Google, så der kommer flere besøgende og på den måde forhåbentlig flere kunder i butikken.
Udover at skrive tekster, hvori der bruges ord der kan forbindes til emnet, kan man også linke til andre hjemmesider, der skriver om det emne man søger. Google nemlig anser et link til sin hjemmeside, som en slags anbefaling af ens firma, og på den måde bliver hjemmesiden rangeret højt på Google. Anbefalinger fungerer godt på online og offline. Vi kender alle det problem man står med, når man besøger en ny by; ”hvad skal jeg se?” og ”hvor skal jeg gå hen for at få god mad?”, og det vi oftest gør er enten, at Google det eller spørger vores venner og familie, om de kan anbefale et godt sted at spise. På den måde bliver vi bevidste om en god restaurant og vi be-søger den på baggrund af den anbefaling vi har fået. På samme måde fungerer det i rejsebranchen, når rejsebureauer linker til hinanden.
Hvis man skriver flyforsinkelser i Google, kommer der flere hjemmesider frem, der berører emnet. Det de gør for at kunne komme op på Google-søgningen, er at de både selv skriver om flyforsinkelser på deres egen hjemmeside, men også får andre hjemmesider til at skrive om det, hvori der linkes til Flyjura.dk’s hjemmeside og på den måde skabes der en anbefaling af hjemmesiden, som Google anser det. Rejsebranchen har brug for kundernes tillid, så deres hjemmeside skal udtrykke troværdighed og tryghed, da det produkt kunderne køber er immaterielt. Trygheden og troværdigheden skabes via links fra andre hjemmesider, blogs mm. Det gælder nemlig om at få værdsatte, etablerede hjemmesider til at pege på ens hjemmeside og omvendt.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.