WordPress er det mest benyttede CMS i verden, jeg vil tro det er på grund af det super intuitive system og antallet af plugins, der er blevet udviklet til systemet i de seneste år. Faktisk er 1/4 af alle hjemmesider lavet i WordPress og dette nummer vil uden tvivl vokse sig større. Når det kommer til SEO, er WordPress en af de bedste platforme til SEO eller nok den bedste. Selvom det allerede er optimeret godt, vil man stadig kunne optimere standard installationen eller rette op på de begynderfejl som jeg ofte ser hos mine kunder. Jeg gennemgår disse steps herunder:
Efter din installation af WordPress er blevet færdiggjort, skal du skynde dig ind under punktet ”Indstillinger > Generelt”. Her findes indstillingerne for tidszonen i WordPress, som gerne skal matche til den tidszone dine besøgende er i. Hvis du ligesom jeg ofte skriver artikler og vælger at forudbestemme udgivelsestidspunktet, er det en vigtig detalje, at artiklen bliver udgivet på det rette tidspunkt og ikke bliver publiceret en time før eller tolv timer efter.
Når du laver ændringer i dine tekster eller landingssider, vil det være fordelagtigt at kunne se om dine ændringer konverterer bedre eller dårlige end de gjorde før. Dette kan kun konkluderes ud fra opsatte mål i Google Analytics. Når man har data over sine besøgende og ser hvor mange procent som rent faktisk konverterer, kan man øge sine placeringer i Google i og med de besøgende formentlig vil blive længere på siden og i større grad anbefale din side til andre.
Et eksempel kan være en tilbudsformular for en virksomheds underside, der hedder vinduespudser greve og derfor opretter en ”takke”-side til de personer, der vælger at udfylde kontaktformularen og trykker send – de konverterer. Takkesiden kan have følgende URL: ditdomæne.dk/tak
Du kan opsætte et mål i Google Analytics, der udløser en konvertering ved hvert besøg af lige netop denne URL. Det er vigtigt du sætter et noindex på siden i indstillingerne, så den ikke bliver vist søgeresultaterne og du dermed giver folk mulighed for at besøge takkesiden.
Selvom de sociale medier ikke spiller nogen rolle eller i hvert fald en minimal rolle i forhold til SEO, kan de sociale medier skabe massevis af trafik til din side, hvis du vel og mærke har optimeret din side med specifikke billeder og tekster til de forskellige sociale medier – dette gøres med Open Graph. For at kunne benytte dig af disse funktioner i WordPress, skal du installere pluginnet ”SEO by Yoast”, det kan være du allerede har installeret dette i og med det er et af de populæreste plugins.
For at aktivere Open Graph funktionen i WordPress, skal du blot trykker ”Aktiver” og gemme disse indstillinger under ”Social – Yoast SEO”. Du kan efterfølgende indsætte et specifikt billede og ændre titel samt metabeskrivelse for Facebook, når du er inde i den givne artikel og scroller ned på siden.
XML sitemap er en lang liste bestående af sider, artikler og medier, der er tilgængelig på din side for de besøgende og Google. Ved at tilføje denne liste i Google Search Console (den finder du her) giver du Google et bedre overblik over alle URL’er på din side og kan hurtigt modtage en besked fra Google, hvis en af disse URL’er svarer med en 404-kode eller på anden vis oplever fejl.
Nu tænker du sikkert at det kræver en stor mængde tid, hvis du skal lave en lang liste i excel med URL’er til hver enkel side og artikel. Det kommer det skam også til at tage, hvis du vil gøre dette manuelt. Heldigvis indeholder SEO by Yoast en XML sitemap funktion, der hurtigt scanner hele din side og opretter et sitemap på din side. Det er denne URL som skal opgives i Google Search Console.
Googles fornemmeste opgaver er, at vise den hjemmeside med det mest relevante indhold for en given søgning. Den tekst som er efter dit domæne er derfor altafgørende, fordi den fortæller Google hvad den givne side handler om. Det vil sige at der er stor forskel på om din URL hedder ditdomæne.dk/p=123456 eller ditdomæne.dk/skrotpræmie. Hvis emnet på din sider omhandler skrotpræmier for biler, er det altafgørende at URL’en afspejler dette og gerne med et så kort ord eller sætning som muligt i det Google selv fraråder lange sætninger.
For at ændre dine permanente links til ditdomæne.dk/indlægseksempel, skal du navigere til Indstillinger > Permanente links og vælge ”indlægseksempel”. Du kan se hvordan jeg har gjort på nedestående billede.
De fleste temaer giver mulighed for at ændre indholdet i sin footer. Hvis dit tema tillader dette, vil du kunne opnå positiv synergi i forhold til din interne linkbuilding, da et internt link til forsiden med brandnavnet som ankertekst. Effekten af denne mindre ændring vil muligvis ikke skabe særlig store resultater, men det vil kunne give et bedre overblik for Google og give fokus til de søgeord du fandt fra din søgeordsanalyse.
Du kender det sikkert. Nyt indhold bliver udgivet med lynets hastighed de første uger eller måneder efter du har oprettet din hjemmeside, det gør jeg i hvert fald selv. Problemet opstår i det øjeblik der går længere tid mellem udgivelse af nyt indhold. Konsekvensen af dette scenario er, at Google ikke vil besøge din side ligeså ofte som i starten og dette kan i værste fald være samme tilfælde for dine besøgende.
Hvis du heller ikke publicere nyt indhold regelmæssigt, vil du miste muligheden for at styrke din interne linkbuilding på siden som ligeså er en vital ting for SEO.
Dette punkt relaterer sig til det forrige punkt. Hvis du har opnået gode placeringer i søgeresultaterne, fordi du skrev godt og informationsrigt indhold for tre år siden, kan det nogle gange være forældet og i værste tilfælde ikke relevant mere. Selvom du ligger nummer et på den givne søgning, skal du ikke være særlig sikker på bibeholdelse af denne placering.
Intuitionen er at de besøgende formentlig vil klikke sig ind på netop din side, for ja – du ligger jo nummer et. De vil dog hurtigt indse indholdet ikke er relevant og forældet som vil betyde de hurtigt vil klikke sig tilbage og måske vælge nummer to eller tre. Bounceraten vil være enorm høj og besøgstiden på din side vil styrte i bund. Hvis dette er tilfældet for flere af dine artikler, kan du hurtigt indse det kan forsage katastrofale følger.
Du skal for alt i verden undgå at linke til eksterne sider, som returnerer med en 404-kode eller er lukket helt ned. Dette kaldes for et dødt link, og har negativ værdi for sin side – for hvorfor linker du til udgået indhold? Det kan hurtigt blive en tidsrøver, hvis man skulle overvåge alle sine sider for døde links – det skal du heldigvis ikke.
Du skal benytte dig af pluginnet ”Broken Link Checker”, der overvåger alle dine eksterne links og giver dig besked på e-mail i samme øjeblik et link bliver dødt. I det øjeblik Broken Link Checker opdager et ”nyt” dødt link, vil den overstrege linket på siden og fjerne klikbarheden for linket.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.