Tags:
Jeg har tidligere beskæftiget os med disciplinen content marketing, og hvordan selvstændige kan få glæde af den. I denne artikel får du tre eksempler på brancher, der dominerer content marketing, hvorfor de gør det og ikke mindst hvad andre virksomheder kan lære af dem.
Content marketing er en fed strategisk metode inden for marketingområdet, både for afsender og modtager. Afsenderen – altså virksomheden – bliver udfordret på at lave attraktivt indhold for kunderne, hvilket gør det langt sjovere at udtænke og producere, og modtagerne – eksisterende og nye kunder – får glæde af marketing, som er langt mere interessant end traditionelle reklamer.
Men, ligesom de fleste nok holder mere af Interfloras ”Husk hvad blomster kan gøre...”-reklamer end synkroniserede reklamer for hygiejnebind og rengøringsmidler, findes der også brancher, som er dygtigere til at lave content marketing end andre. I denne artikel forærer vi dig information om 3 brancher, som dominerer content marketing-disciplinen og fortæller dig, hvad din virksomhed kan lære af dem.
Sundhed og fitness er som skabt til content marketing og de er også en af de mest succesfulde brancher inden for denne disciplin. Udover at det er blevet hipt og være sund (ikke bare tynd og lækker), er der bare så meget fedt content, der for få penge kan bruges i markedsføring. Der er gode billeder og historier, som kan bruges på både hjemmesider og på de sociale medier. Både større virksomheder og enkeltmandsvirksomheder kan for eksempel bruge en Instagramkonto til at #hashtagge kampagnekoder, udfordringer til vægttab eller fitnessmål. Og det appellerer til almindelige mennesker…fordi det ofte handler om almindelige mennesker som os selv, der deler deres før- og efter-billeder med et hashtag.
En af de bedste måder at promovere sin virksomhed på er via storytelling. For er der nogen voksen med en barnlig sjæl, som ikke elsker at få fortalt en god historie? Spilbranchen er en af de brancher, som har været rigtigt dygtige til at knække nogle af koderne inden for content marketing og finde vej til loyaliteten i deres kunder. Ordet spil har den fordel, at vi allerede, når vi hører det, forbinder det med noget afslappende og positivt. Men for eksempel har man inden for videospil været rigtigt dygtige til at finde på navne, der fænger og signalerer præcist, hvad brugerne kan forvente. Tænk bare på titler som Grand Theft Auto, Assassin’s Creed, Battlefield osv. Desuden har videospilsproducenterne været dygtige til at bruge visuelle elementer i deres markedsføring som for eksempel trailere ligesom vi ser det i filmverdenen. Content marketing bruges også af KasinoBonus DK, populære casinoer som Mr Green og LeoVegas og bettingsider som Betway og Karamba til at tiltrække kunder og opbygge loyalitet. Her bruger man for eksempel kampagner med indbetalingsbonusser, velkomstbonusser og gratis spins til nye kunder samt VIP-klub og god kundeservice til de eksisterende kunder.
Det kommer måske som en mindre overraskelse, at underholdningsindustrien er en af de førende industrier inden for content marketing. Men det betyder jo ikke, at vi ikke kan lære noget nyt af dem. Musik-, film, teater- og -bogbrancherne har – eller bør i hvert fald have – en tilstedeværelse på enhver platform på nettet. Så har du en virksomhed, der beskæftiger sig med indhold inden for denne branches underkategorier, kan du lade dig inspirere af mastodonter som Netflix eller Disney.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.