Jeg har tidligere skrevet om niche-webshops her på ivækst.dk – altså webshops som sælger produkter inden for et meget snævert segment. En anden udgave af nichewebshoppen er den, der samler det rigtige tilbud til dens kunder. F.eks. praktiske pakkeløsninger med alle farvepatroner til samme printer eller noget andet, der giver mening i kundernes hverdag. For nogle gange afhænger det bare om at have det rigtige tilbud til kunderne.
Flere og flere starter deres online-karriere med en lille niche-webshop med et varesortiment, der måske kun begrænser sig til en enkelt produktkategori. F.eks. LED-pærer, LED-strips, blækpatroner eller frottéhåndklæder, for nu lige at nævne et par eksempler.
Det er væsentlig nemmere at skaffe en sådan webshop gode placeringer i søgeresultaterne på forholdsvis kort tid, fordi den kun skal kæmpe om placeringerne med forholdsvis få webshops. Samtidig er det nemmere at skabe en kreds af følgere på de sociale medier, ved at udgive ekspertindhold om netop den produktkategori, som der sælges i nichewebshoppen.
En anden form for nichewebshops er dem, der samler praktiske og oftest også billige pakkeløsninger inden for et bestemt område eller en bestemt produktkategori.
Et oplagt bud er f.eks. forbrugsstoffer til farveprintere. Her køber forbrugerne oftest hver enkelt farve som en separat patron – og disse sælges så enkeltvis på de fleste webshops inden for it- og forbrugselektronik, ja selv hos de etablerede nichewebshops inden for tonerpatroner. Mange vælger dog at købe alle farver hjem på en gang, fordi de traditionelt skal skiftes inden for kort tid, når først den ene farve er løbet tør.
Så i stedet for at sælge tonerpatronerne i løs vægt, valgte folkene bag webshoppen inkpack.dk i stedet at sælge dem i samlede sæt, hvor du køber alle tonerpatronerne til en bestemt farveprinter på en gang. Det er praktisk, fordi du så altid har samtlige farver på lager. Og fordi firmaet bag webshoppen fandt den rigtige producent, kunne de sælge tonerpakkerne så billigt, at de fleste vælger at købe flere komplette sæt på en gang.
Den unikke tilgang til en velkendt adfærd i markedet gav firmaet bag succes næsten over night i et ellers ret hårdt og konkurrencepræget marked. Det skyldes dels de ekstremt lave priser på pakkerne, og dels den lidt Columbusæg-agtige løsning på en kendt adfærd hos forbrugerne. Når de alligevel køber alle farver hjem på en gang, hvorfor så ikke give dem en webshop, der sælger tonerpatroner på den måde, som folk rent faktisk køber dem.
Hvordan er indkøbsmønstrene inden for den branche, hvor du kunne tænke dig at starte en webshop? Eller kan du identificere andre brancher, hvor forbrugerne har et bestemt adfærdsmønster, som du lige så godt kan skabe pakkeløsninger til?
Så har du fundet de gyldne nøgler til en unik nichewebshop inden for den pågældende branche – og kan du samtidig sælge pakkerne til priser, hvor kunderne sparer ekstra meget, er du sikker på at kunne få succes på kort tid.
Så gentænk og disrupt din egen branche med en nichewebshop med praktiske pakkeløsninger.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.