Er du iværksætter, og drømmer du om at komme til udlandet med dit produkt og virksomhed? Så læs med her, hvor du får et par tips til, hvordan du relativt nemt og med større mulighed for succes kan åbne i udlandet. Vi har selv gjort det med https://polar55.com/, så dette indlæg er også baseret på egne erfaringer.
Brug en AI til oversættelser
Med udbredelsen af AI er det nemmere end nogensinde før at tilbyde sine produkter og ydelser i udlandet. Tidligere, hvis du ville åbne op i f.eks. Sverige, skulle du ofte ansætte en, der kunne tale eller skrive svensk, for at kunne servicere potentielle kunder i Sverige.
For en lille iværksætter var dette ofte uoverkommeligt, da en svensk medarbejder på fuldtid som regel oversteg, hvad et iværksætterbudget kunne klare.
I dag ser det dog helt anderledes ud. Hvis du kan nøjes med at servicere et svensk marked skriftligt, kan du nemt kommunikere med dine svenske kunder ved hjælp af AI-værktøjer, der ofte kan integreres direkte i dit mailprogram.
Derudover kan du bruge AI til at oversætte en hjemmeside, og du kan faktisk også anvende AI til at lave videoer på f.eks. svensk eller norsk, hvis du har eksisterende videomateriale, der skal oversættes.
Kort fortalt har AI givet dig helt nye muligheder for hurtigt at "oversætte" din virksomhed til et andet sprog. Det, der tidligere kunne tage mange måneder og kræve et stort budget, kan nu klares på måske en enkelt måned – kun med dig bag rattet.
Vælg det rigtige land
Mange iværksættere er hurtige på aftrækkeren og vælger ofte ”det næste land” ud fra en mavefornemmelse frem for en grundig vurdering af, hvad der giver mest mening.
Tidligere har man måske valgt et nyt land ud fra, hvad der lå tæt på Danmark og det danske sprog, men med introduktionen af AI-værktøjer er denne sprog- og skriftbarriere stort set forsvundet.
Når du vælger et nyt land at ekspandere til, er det derfor vigtigt at lave en grundig analyse af flere mulige markeder. Du bør finde ud af, hvor konkurrencen måske er mindst, hvor dit produkt vil skille sig ud, og hvor prisen på lignende produkter er højere end det, du kan tilbyde.
Hvis analysen viser, at Litauen eller Ungarn er de bedste muligheder, er det dér, du skal fokusere. Lad være med at vælge Norge og Sverige blot fordi de kulturelt og sprogligt minder om Danmark, hvis det er i et andet land, du har en større konkurrencefordel.
Skab en lokal tilstedeværelse
Danskere vil gerne købe hos danske virksomheder, og det samme gør sig gældende i udlandet, så svenskere f.eks. gerne vil købe hos svenske virksomheder.
Derfor kan det godt betale sig at gøre lidt ud af sin lokale tilstedeværelse. F.eks. kunne du få dig en svensk postboks, så adresse på din svenske shop var svensk. Du kunne også vælge at købe hosting hos en svensk webhoteludbyder, hvor serveren måske står i Sverige.
Hvis det er Sverige du vil ind f.eks. så er alt du kan gøre for at se så svensk ud med til at gavne din profil i Sverige, og ofte er det kun nogle småting der skal til, f.eks. en svensk adresse og Svensk IP på hjemmesiden.
Iværksætter og online marketing konsulent
Thomas Skov Iversen er serieiværksætter med fokus på online-verdenen. Siden 2011 har han stået bag NemProgrammering.dk, som i dag er en af Danmarks største udbyder af gratis online videoundervisning.
Udover NemProgrammering.dk er Thomas partner i webbureauet instace.dk, hvor fokus er på unikke WordPress løsninger. I 2015 skrev han desuden en e-bog om WordPress under navnet ”WordPress Manualen”, som her i 2025 år stadig sælges i stor stil i en version 10.
Seneste har Thomas i 2024 været med til at starte Polar55.com, en af de nyest og mest hurtigt-voksende webhoteludbydere i Norden.
Emner for blogindlæg vil bl.a. være søgemaskineoptimering, marketing via sociale medier og selvfølgelig tips og tricks til udvikling af hjemmesider i f.eks. WordPress.