Gambling industrien er en KÆMPE slagmark bestående af flere hundrede selskaber, som sat på spidsen tilbyder kunder det præcis samme produkt. Det er svært at differentiere sig på "bedre" odds, fordi det i sidste ende er de samme sportseksperter, der bestemmer hvad det givne odds skal være. Når det er svært at konkurrere på produktet og prisen (hvad er egentlig prisen?) bliver selskaberne nødt til at tænke kreativt. Og det gør de! En stor del af selskaberne poster flere hundrede millioner i SUPER kreative reklamekampagner, der er blevet udtænkt af personer som tør prøve noget nyt. Jeg har samlet flere af disse tricks i dette indlæg, så du kan bruge dem i din egen forretning eller i hvert fald tænke i nye baner.
Hvis du ser en fodboldkamp i ny og næ, har du ikke kunne undgå alle gambling reklamerne. Jeg tror ikke der findes ét online casino, der ikke reklamerer før, under eller efter en fodboldkamp nu til dags. For nogle år tilbage, var Bet365 de første på den internationale scene med "realtime" TV-reklamer under fodboldkampene. I halvlegen ser man ofte et nogenlunde sandsynligt odds på skærmen, der baseret på kampen og de individuelle spilleres præstationer. Det kræver et hold af engagerede medarbejdere, en eksklusiv aftale med TV-kanalen, så din virksomhed kan levere en videofil nogle minutter inden reklamen vises.
Jeg indrømmer det blankt. Det er ikke alle og enhver som kan benytte sig af ovenstående trick. Men jeg vil vove den påstand, at flere virksomheder kan genbruge dette i deres egen reklamevirke selvom det ikke lige virker oplagt. Lad os tage udgangspunkt i en online webshop. De vil kunne anvende denne strategi fx i pauserne mellem en film. Forestil, at den henrivende film "Sex and The City", der elskes af samtlige kvinder på denne jord (eller næsten alle) bliver vist på en af betalingskanalerne som tillader reklamer i mellem filmen.
Du bør se filmen i gennem for hvilket tøj skuespillerne har på (og gerne de populære) og lave målrettede reklamer mod seerne: "Køb den samme kjole som Carrie Bradshaw bærer" eller noget i den stil. Jeg har aldrig set det før, men er skråsikker på det vil give salg i webshoppen - de kvindelige seere har jo lige set hvor smuk den er på hovedpersonen.
Tænk på ovenstående scenario for en sexshop, når Fifty Shades of Grey bliver vist :)
Noget jeg gerne vil blive bedre til i dette snart ikke så nye år mere er, at få mere erfaring med Marketing Automation, der ifølge mig bliver det "næste store", hvis man ikke allerede mener det er. Hele idéen med marketing automation er personaliseret kommunikation til sine kunder og forhåbentlig kommende. Nu til dags er det ikke særlig svært at gafle en mail via en popup, freebie eller en anden interaktion med dine besøgende. Når først mailen på en besøgende er kommet ind i dit system, bør du have et arsenal af automatisk markedsføring klar. Jo, du kan godt tillade dig at sende 8 eller 15 mails i løbet af de næste måneder. Hvis vi lige vender tilbage til emnet på dette indlæg, er det præcis det gambling firmaerne er så gode til.
Jeg har selv et par brugere på nogle gambling sider og bliver tit mindet om det. De markedsfører sig på mail, SMS og sågar brev! Jeg modtog for nylig et brev om, som overskriften lød: "Er du glad for art være kunde hos os?". Når jeg efterfølgende har læst min mailboks i gennem for gamle mails, kan jeg se deres mails er nøje skrevet til nye brugere, da jeg i sin tid tilmeldte mig deres side.
Hvis du endnu ikke har koblet din side op til Mailchimp, AWeber eller en tredje emailplatform, skal du se at gøre det med det samme! Visualiser de forskellige tragte som dine besøgende kan/skal i gennem før de konvertere - altså ender ud med at blive en kunde. Skriv gerne flere personaliserede mails til dine leads, der automatisk sendes ud med et mellemrum på X antal dage. Du skal ikke være bange for at være for aggressiv. Jeg har talt med flere indenfor branchen og de har en god rettesnor.
De vil som minimum have 2-3% af deres modtagere til at unsubscribe deres nyhedsbrev, hvis de ikke gør det, har de ikke været aggressive nok. De sælger altså ikke noget. Nogle gange skal folk skubbes de sidste stykke før de konverterer og i denne proces, vil nogle mene skubbet er lige lovlig hårdt og melder sig fra. De ville formentlig aldrig have konverteret, så du sparer lidt penge på dit abonnement hos din mailudbyder.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.