Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

De glemte millioner - vigtigheden af fundraising for små virksomheder og iværksættere

Små virksomheder og iværksættere imødegår mange udfordringer i de tidlige faser af virksomhedens liv, og en af de absolut største bekymringer, som kun alt for mange iværksættere kender til, er en stram økonomi, hvor alle aktiviteter gennemføres under hensyn til virksomhedens primære bekymring: omkostninger.

Der findes indtil flere måder at løse disse udfordringer, hvortil en af dem er at praktisere fundraising på vegne af virksomheden. Fundraising kan skabe et større økonomisk frirum i en virksomhed, eksempelvis med hjælp fra private investorer, kapitalfonde og erhvervslån, som dog alle har det tilfælles, at virksomheden skal tilbagebetale investoreren eller långiveren, enten i form af ejerandele eller en fastdefineret rente. I den forbindelse overser mange nystartede virksomheder de store muligheder der foreligger i fundraising ved private fonde samt offentlige puljer, hvor virksomheden har muligheden for at modtage legater og tilskud til virksomheden, uden at der forefindes et krav om tilbagebetaling af legatet eller afgivelsen af ejerandele.

Denne type støtte er særligt interessant for mange virksomheder, idet det giver ejeren mulighed for at realisere større projekter, som økonomien under normale omstændigheder ellers ikke ville tillade, uden at vedkommende skal afgive kontrol med virksomheden eller indgå i langsigtede økonomiske forpligtelser.


Hvad kan man fundraise til blandt private fonde og offentlige puljer?


Alle fonde, legater og puljer har forskelligartede støtteområder, nogle støtter iværksætteri og etableringen af virksomhed i en generel kontekst, imens andre støtter eksempelvis eksportfremmende aktiviteter eller udviklingen af nye produkter og services. Der findes derfor ikke et entydigt svar på, hvad det er muligt at ansøge om støtte som iværksætter. Dog har mange af disse fonde, legater og puljer det tilfælles, at de som oftest ikke støtter driftsomkostninger, hvilket vil sige, at løbende omkostninger som eksempelvis marketingomkostninger, husleje og forsikringer for det meste ikke er støtteberettigede ifm. en legatbevilling.

Selvom fondene ved tildeling af et legat ikke har et krav om tilbagebetaling af legatet, så forefindes der ofte krav om dokumentation for afholdelsen af udgifterne relateret til projektet, samt et krav om dokumentation for projektforløbet, så fonden har mulighed for at vurdere, hvorvidt den støttede aktivitet var en succes.


Hvor skal du ansøge om fonds- og puljesstøtte som iværksætter?


Indledningsvis bør du afklare projektets størrelse, tidshorisont samt indhold, hvilket kan determinere hvilke støtteordninger, som er relevante for netop din virksomhed. Der findes i fondssektoren alt fra mindre samt private iværksætterlegater, som yder tilskud på 10.000 kroner til etablering af virksomheden og helt op til EU puljer under eksempelvis Horizon 2020 programmet som uddeler mange millioner kroner til enkeltstående udviklingsprojekter.

Kompleksiteten af ansøgningen og dokumentationskravet stiger tilsvarende i takt med bevillingens størrelse, og en kritisk del af fundraising er derfor samtidigt, at man formår at definere et projekt, som virksomheden har mulighed for at realisere. Dertil er det også meget vigtigt at være realistisk i projektet. Fondene støtter meget sjældent med større millionbeløb til en ide, som fortsat er i de meget tidlige stadier, og ved disse større bevillinger skal ideen ofte være veldokumenteret og afprøvet.

Med udgangspunkt i ovenstående forhold bør virksomheden derfor definere ambitionsniveauet for ansøgningen, hvilket i høj grad er afgørende for hvilke legater, fonde og puljer virksomheden kan og bør ansøge.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.

Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags:
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags:
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags:
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags:
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags:
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags:
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags:
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags:
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags:
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags:
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Live streaming bliver brugt på mange spændende, kreative og forskellige måder. I dette indlæg ser jeg på live streamingens historie, og hvad den kan bruges til.

Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Arbejdsliv & Tendenser
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Arbejdsliv & Tendenser
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Arbejdsliv & Tendenser
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Arbejdsliv & Tendenser
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Arbejdsliv & Tendenser
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Økonomi
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Økonomi
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Administration, Arbejdsliv & Tendenser
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Arbejdsliv & Tendenser
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring

En holdbar og velgennemtænkt markedsføringsstrategi er alfa og omega, når du starter ny virksomhed op. Sådan bærer du dig ad, når strategien skal planlægges.

Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Økonomi
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Økonomi, Tryghed

Som økonomistuderende har jeg tilegnet vigtige redskaber til bedre forståelse af samfundsøkonomien og mikroøkonomi. Det er vigtigt, inden man springer ud i iværksætterlivet, at sin private økonomi kan tåle at blive væsentligt forandret og her tænker jeg på især den negative retning. I værste fald, er dit projekt ikke lige så elsket af andre, som du selv går og tror. Derfor skal din privatøkonomi være toptrimmet til det værste.

Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Skal du have fuld effekt af de nye, lange meta descriptions, som Google har kørt med siden midten af november i fjor, skal du fokusere teksten i dem på at overtale de besøgende til vælge dit søgeresultat frem for konkurrenternes. Det får du 4 konkrete tips til her

Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Du kan sagtens selv tage produktbillederne til din webshop - og stadig få nogle gode og professionelle billeder. Med en fotoboks og et godt program til at efterbehandle billederne er du rigtigt godt kørende.

Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Økonomi
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Black Friday er efterhånden lige så stort herhjemme, som det er i oprindelseslandet USA. Traditionelt betyder det tilbudspriser langt under indkøbspris og andre fuldstændigt vanvittige tilbud. Men nu synes der at være en ny trend på vej, der i stedet giver kunderne merværdi og butikkerne mulighed for at promovere nye produkter.

Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation

Et foredrag om at bryde vanens magt, kan være jeres første skridt foran konkurrenterne. For gør du og dit firma, som I altid har gjort, får I de samme resultater, som I er vant til. Er de ikke gode nok, skal I gøre op med jeres vanetænkning og lægge en ny kurs.

Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvis du formår at undgå disse 9 klassiske SEO fejl eller får dem fikset med det samme, vil jeg garantere et boost i dine nuværende placeringer

Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Der findes et hav af online værktøjer til optimering af salget på sin webshop eller for at opnå mere viden om sine kunder og deres søgevaner.

Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Arbejdsliv & Tendenser
Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Vil du skille dig ud blandt din konkurrenter - og blive husket? Så læs med her.

Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Optimer dine resultater med den rette belysning

Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Servicér dine kunder med en opdateret menu og specifikke kalorietal på menuen

Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvis du gerne vil opnå bedre placeringer på lokale søgninger, skal du læse dette korte indlæg.

Alexander Leo-Hansen
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Kom godt i gang med online markedsføring af din webshop og boost dit online salg

Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing

Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.

Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her