Den 25. maj blev GDPR en realitet i Europa. Eller det passer ikke helt. Det trådte i kraft et par år før, men virksomhederne kunne først modtage efter d 25. maj 2018, hvis de endnu ikke overholdt den nye persondataforordning. Men det omhandler dette indlæg ikke om. Nej, det berører fordelene ved forordningen angående vores alles SEO-arbejde. Online marketing er blevet nemmere på flere punkter.
Det er dog kun på visse punkter. Det er selvfølgelig blevet sværere at tracke sine kunder og besøgende i og med virksomhederne er påkrævede at spørge inden. Men det ved størstedelen på Ivaekst nok – ellers ved du det nu. Men en enkelt gren inden for online marketing, er ikke blevet påvirket særdeles meget. Det er SEO. Og det gør betingelserne for virksomhedernes SEO-teams bedre.
Lad os tage et kig på dem.
Der har altid været et aspekt af kannibalisering i forholdet mellem paid- og organisk søgning. Det er primært med henblik på retargeting og brandbidding via Adwords.
Hvis man overholder GDPR til det ypperste, er retargeting blevet svær at få høj ROI på. Det bliver besværliggjort af de besøgendes manglende accept til tracking på andre medier. Jeg har selv set og forventer det i den fremtidige periode, at organisk trafik vil få en større betydning for forretningen, fordi virksomhederne løber med hovedet mod muren.
Virksomheder som Just Eat og Hungry, der må forventes at have spyttet massevis af penge i retargeting på grund af deres takeaway forretningsområde, kan blive nødt til at tænke nye veje. Dette kan måske være grunden til den nye reklamesatsning i TV fra Hungry’s side.
I løbet af de seneste år er Google søgninger blevet mere og mere personlige. De er ofte baseret på tidligere søgninger, nuværende lokation og det givne tidspunkt på dagen. Og nok mange andre faktorer, hvor de trækker data fra deres samarbejdspartnere og egne tjenester. Dette må forventes at være blevet særdeles sværere efter GDPR.
Så søgningerne bliver mindre personlige? Det tror jeg i den grad på. Jeg har i mit tidligere indlæg vedrørende voice search skrevet, at søgningerne bliver endnu mere specifikke. Det tror jeg stadig på. Det er os selv, der er med til at gøre denne proces hurtigere for Google må ikke mere hjælpe til.
Men voice search er stadig en del år undervejs og det må betyde, at søgningerne får mere bredde på. Så når du næste gang leder efter en bilforsikring gennem Google, vil du ikke få lige så mange søgeforslag fra Google. Og det gør det nemmere for virksomhederne. De skal fokusere på bredere content. Det kan både være en fordel eller ulempe.
Iværksætter, stud.polit og konsulent inden for online marketing
Alexander Leo-Hansen studerer til daglig ved Københavns Universitet, hvor han læser økonomi. Ved siden af studiet hjælper han virksomheder med SEO, linkbuilding og Google AdWords. Derudover ejer han en af Danmarks største studieportaler, Skoleanalyser.dk, der hjælper gymnasieelever med at opnå bedre karakterer.
Alexander vil her på IVÆKST bloggen dele ud af sin viden vedrørende SEO, content marketing, linkbuilding, PPC og konverteringsoptimering.